rss Euroopan unioni

13.4.2018

Komissio esittää ensisijaisia toimia kaikkien lasten suojelemiseksi muuttoliikkeen yhteydessä

Viimeksi kuluneiden kahden vuoden aikana EU:hun on saapunut yhä enemmän lapsia, joista monet ovat tulleet ilman perhettään

EU:n ja jäsenvaltioiden lainsäädäntö tarjoaa hyvät puitteet suojelulle. Maahantulijoiden määrä on kuitenkin viime aikoina kasvanut jyrkästi, ja tämä on aiheuttanut paineita kansallisille järjestelmille ja paljastanut niissä olevia puutteita. Tämän vuoksi komissio on tänään esittänyt toimia, joilla on tarkoitus parantaa kaikkien maahantulijalasten suojelua prosessin kaikissa vaiheissa. Maahantulijalasten henkilöllisyys olisi selvitettävä viipymättä heidän saavuttuaan EU:hun. Lisäksi olisi varmistettava, että he saavat lapsen tarpeita vastaavaa kohtelua. Lasten olisi voitava turvautua koulutetun henkilökunnan apuun asemansa määrittämisen aikana, ja heille olisi tarjottava kestävät tulevaisuudennäkymät parantamalla heidän mahdollisuuksiaan päästä koulutuksen ja terveydenhoidon piiriin. Lastensuojelu on keskeinen osa Euroopan muuttoliikeagendaa, ja komissio tukee jäsenvaltioita myös jatkossa järjestämällä koulutusta sekä tarjoamalla ohjeistusta, toiminnallista tukea ja rahoitusta.

Justice newsroom: children in Migration - one year on