rss Euroopan unioni

25.7.2018

Julkisasiamiehen ratkaisuehdotus toimielimiä koskevista määräyksistä

1. Minkä tyyppisiä vahinkoja Euroopan unionin on SEUT 340 artiklan nojalla korvattava yksityisille, joiden oikeutta asian ratkaisemiseen kohtuullisessa ajassa Euroopan unionin tuomioistuin on loukannut? Tarkemmin ottaen, missä olosuhteissa olisi maksettava korvausta kohtuuttomasta viivästyksestä väitetysti aiheutuneesta vahingosta?

2.  Lähinnä nämä keskeiset kysymykset tulevat esille valituksissa, jotka Euroopan unioni, jota edustaa Euroopan unionin tuomioistuin, ja Gascogne Sack Deutschland GmbH ja Gascogne ovat tehneet unionin yleisen tuomioistuimen 10.1.2017 asiassa T-577/14 antamasta tuomiosta Gascogne Sack Deutschland ja Gascogne v. Euroopan unioni (jäljempänä valituksenalainen tuomio), jossa unionin yleinen tuomioistuin myönsi näille yrityksille tiettyjä korvauksia aineellisesta ja aineettomasta vahingosta, joita niille oli aiheutunut, koska 16.11.2011 annettuihin tuomioihin Groupe Gascogne v. komissio (T-72/06) ja Sachsa Verpackung v. komissio (T-79/06)(5) johtaneissa asioissa oikeudenkäynnin kohtuullinen kesto ylittyi.

3. Pitkälti vastaavia kysymyksiä liittyy myös neljään muuhun valitukseen – joista Euroopan unioni on tehnyt kaksi ja muut yritykset ovat tehneet toiset kaksi – kahdesta unionin yleisen tuomioistuimen tuomiosta, joissa se myönsi korvausta aineellisesta ja aineettomasta vahingosta, joita asianomaisille yrityksille aiheutui siitä, ettei asiaa ratkaistu kohtuullisessa ajassa. Esitän ratkaisuehdotukseni samana päivänä myös näissä asioissa. Tätä ratkaisuehdotusta olisi siten luettava yhdessä näiden muiden ratkaisuehdotusten kanssa.

Julkisasiamiehen ratkaisuehdotus

Julkisasiamies ehdottaa, että unionin tuomioistuin

–        kumoaa unionin yleisen tuomioistuimen asiassa T-577/14, Gascogne Sack Deutschland ja Gascogne v. Euroopan unioni, 10.1.2017 antaman tuomion tuomiolauselman 1 kohdan

–        hylkää Gascogne Sack Deutschlandin ja Gascognen korvausvaatimuksen, joka koskee aineellista vahinkoa, joka niille on aiheutunut pankkitakauskulujen maksamisesta sen ajanjakson osalta, jona asian T-72/06, Groupe Gascogne v. komissio, ja asian T-79/06, Sachsa Verpackung v. komissio, ratkaiseminen pitkittyi kohtuuttomasti

–        hylkää Gascogne Sack Deutschlandin ja Gascognen valituksen

–        velvoittaa Gascogne Sack Deutschlandin ja Gascognen vastaamaan muutoksenhakumenettelyyn liittyvistä omista oikeudenkäyntikuluistaan ja korvaamaan muutoksenhakumenettelyyn liittyvät Euroopan unionin, jota edustaa Euroopan unionin tuomioistuin, oikeudenkäyntikulut sekä vastaamaan ensimmäisessä oikeusasteessa aiheutuneista omista oikeudenkäyntikuluistaan

–        velvoittaa Euroopan unionin, jota edustaa Euroopan unionin tuomioistuin, vastaamaan ensimmäisessä oikeusasteessa aiheutuneista omista oikeudenkäyntikuluistaan ja

–        velvoittaa Euroopan komission vastaamaan omista oikeudenkäyntikuluistaan molemmissa oikeusasteissa.

Linkki yhdistettyihin asioihin C-138/17 P ja C-146/17 P

Julkisasiamies on viitannut ratkaisussaan, että tätä ratkaisuehdotusta olisi siten luettava yhdessä alla olevien  ratkaisuehdotusten kanssa.

Linkki ratkaisuihin asioissa C-150/17 P

Linkki ratkaisuihin asioissa C-174/17 P ja C-222/17 P

Unionin tuomioistuimen lehdistötiedote asioista C-138/17 P, C-146/17 P, C-150/17 P, C-174/17 P ja C-222/17 P