rss Euroopan unioni

20.12.2018 22.22

Julkisasiamiehen ratkaisuehdotus tietosuojaa koskevassa asiassa

Ennakkoratkaisupyynnön on oli tehnyt Oberlandesgericht Düsseldorf (osavaltion ylioikeus, Düsseldorf, Saksa)

1.        Fashion ID GmbH & Co. KG harjoittaa muotituotteiden verkkokauppaa. Se liitti verkkosivustolleen lisäosan (plug-in): Facebookin Tykkää-painikkeen. Tämän seurauksena on niin, että kun käyttäjä tulee Fashion ID:n verkkosivustolle, tietoja käyttäjän IP-osoitteesta ja selainketjusta siirretään Facebookille. Siirtäminen tapahtuu automaattisesti, kun Fashion ID:n verkkosivusto on latautunut, riippumatta siitä, onko käyttäjä napsauttanut Tykkää-painiketta ja onko hänellä Facebook-tili.

2.        Saksalainen kuluttajansuojayhdistys Verbraucherzentrale NRW e.V. nosti kanteen, jossa se vaati kieltomääräystä Fashion ID:tä vastaan sillä perusteella, että kyseisen lisäosan käytöllä rikotaan tietosuojalainsäädäntöä.

3.        Asiaa käsittelevä Oberlandesgericht Düsseldorf (osavaltion ylioikeus, Düsseldorf, Saksa) pyytää unionin tuomioistuinta tulkitsemaan useita direktiivin 95/46  säännöksiä. Alustavana kysymyksenä ennakkoratkaisua pyytänyt tuomioistuin tiedustelee, voidaanko kyseisen direktiivin nojalla kansallisessa lainsäädännössä antaa kuluttajayhdistykselle asiavaltuus nostaa käsiteltävässä asiassa kyseessä olevan kaltainen kanne. Kun tarkastellaan asiakysymystä, keskeinen esille tuleva kysymys on se, onko Fashion ID:tä pidettävä tietojenkäsittelyn osalta ”rekisterinpitäjänä” ja, jos on, miten direktiivissä 95/46 asetettujen yksittäisten velvollisuuksien on tarkasti ottaen täytyttävä tällaisessa tapauksessa. Keiden oikeutettua intressiä on tarkasteltava direktiivin 95/46 7 artiklan f alakohdassa edellytettävässä intressien punninnassa? Onko Fashion ID:llä velvollisuus ilmoittaa rekisteröidyille tietojenkäsittelystä? Ja onko myös Fashion ID:n saatava rekisteröityjen tietoinen suostumus tietojenkäsittelyyn?

Julkisasiamiehen ratkaisuehdotus

Julkisasiamies ehdottaa, että unionin tuomioistuin vastaa Oberlandesgericht Düsseldorfin esittämiin ennakkoratkaisukysymyksiin seuraavasti:

Yksilöiden suojelusta henkilötietojen käsittelyssä ja näiden tietojen vapaasta liikkuvuudesta 24.10.1995 annettu Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi 95/46/EY ei ole esteenä kansalliselle lainsäädännölle, jossa myönnetään yleishyödyllisille yhdistyksille asiavaltuus panna vireille oikeudenkäynti tietosuojalainsäädännön väitettyä rikkojaa vastaan kuluttajien etujen suojaamiseksi.

Henkilöä, joka on liittänyt verkkosivustolleen sivullisen lisäosan, joka aiheuttaa käyttäjän henkilötietojen keräämisen ja siirtämisen (ja jonka kyseinen sivullinen on tarjonnut), on pidettävä direktiivin 95/46 2 artiklan d alakohdassa tarkoitettuna rekisterinpitäjänä. Tämän rekisterinpitäjän (yhteis)vastuu rajoittuu kuitenkin niihin toimintoihin, joiden osalta se tosiasiallisesti osallistuu henkilötietojen käsittelyn keinoista ja tarkoituksesta päättämiseen.

Sen arvioimiseksi, onko henkilötietoja mahdollista käsitellä direktiivin 95/46 7 artiklan f alakohdassa määritettyjen edellytysten mukaisesti, on otettava huomioon molempien kyseessä olevien yhteisrekisterinpitäjien oikeutettu intressi, ja niitä on punnittava suhteessa rekisteröityjen oikeuksiin.

Direktiivin 95/46 7 artiklan a alakohdan mukainen rekisteröidyn suostumus on annettava verkkosivuston ylläpitäjälle, joka on liittänyt verkkosivustolleen sivullisen sisältöä. Direktiivin 95/46 10 artiklaa on tulkittava siten, että siinä säädettyä velvollisuutta toimittaa tietoja rekisteröidylle sovelletaan myös tällaiseen verkkosivuston ylläpitäjään. Direktiivin 95/46 7 artiklan a alakohdan mukainen rekisteröidyn suostumus on annettava ja saman direktiivin 10 artiklassa tarkoitetut tiedot on toimitettava ennen tietojen keräämistä ja siirtämistä. Näiden velvollisuuksien laajuus vastaa kuitenkin kyseisen rekisterinpitäjän yhteisvastuuta henkilötietojen keräämisestä ja siirtämisestä.

Linkki asiaan C-40/17

Unionin tuomioistuimen lehdistötiedote