rss Euroopan unioni

5.12.2017

Julkisasiamiehen ratkaisuehdotus sosiaaliturvaa koskevassa asiassa.

1.        MB on transsukupuolinen henkilö, jonka sukupuoli on korjattu miehestä naiseksi. Hän on ollut avioliitossa naisen kanssa vuodesta 1974. Hän on elänyt naisena vuodesta 1991, ja hänelle tehtiin sukupuolenkorjausleikkaus vuonna 1995. Vuonna 2008 hän täytti 60 vuotta, mikä oli naisten lakisääteinen eläkeikä tuolloin Yhdistyneessä kuningaskunnassa asian kannalta merkityksellisenä ajankohtana. Hän haki tuolloin valtion vanhuuseläkettä. Hakemus hylättiin, koska sukupuolenvaihdoksen vahvistamista koskevaa lakisääteistä menettelyä ei ollut toteutettu. Hän oli siten kansallisen lainsäädännön mukaan edelleen mies.

2.        MB päätti olla hakematta sukupuolen vahvistamista menettelyssä, sellaisena kuin siitä säädettiin kansallisessa lainsäädännössä asian kannalta merkityksellisenä ajankohtana. Hänellä oli tähän yksinkertainen syy: yksi tällaisen oikeudellisen vahvistamisen edellytyksistä oli, että hänen pitäisi olla naimaton, koska Yhdistyneessä kuningaskunnassa ei sallittu tuolloin samaa sukupuolta olevien henkilöiden avioliittoa. MB:n kannalta tämä tarkoittaisi hänen avioliittonsa mitätöimistä, mitä hän ja hänen vaimonsa vastustivat.

3.        Nämä tosiseikat huomioon ottaen Supreme Court of the United Kingdomin (Yhdistyneen kuningaskunnan ylin tuomioistuin) esittämä ennakkoratkaisukysymys on yksinkertainen: onko naimattomuutta koskeva edellytys ristiriidassa sukupuoleen perustuvaa syrjintää sosiaaliturvaa koskevissa kysymyksissä koskevan kiellon kanssa, sellaisena kuin se vahvistetaan direktiivissä 79/7/ETY?

4.        Käsiteltävän asian tosiseikat ja siinä esitetty vaatimus muistuttavat asiaa Richards. Mainittu asia koski kuitenkin sitä, että kantajalla ei ollut mahdollisuutta sukupuolenvaihdoksensa oikeudelliseen vahvistamiseen. Sukupuolen vahvistamisesta annetun vuoden 2004 lain (Gender Recognition Act 2004) voimaantulon jälkeen näin ei enää ollut. Vaikka vuoden 2004 lain antaminen on nyt mahdollistanut sukupuolenvaihdoksen vahvistamisen, se on myös nostanut esille useita uusia kysymyksiä. Sovelletaanko direktiiviä 79/7 edellytyksiin, joista kansallisessa lainsäädännössä säädetään sukupuolenvaihdoksen vahvistamiselle? Mistä ajankohdasta lähtien transsukupuolinen henkilö hyötyy direktiivissä 79/7 annettavasta suojasta? Sovelletaanko transsukupuolisten ja cissukupuolisten henkilöiden välisen sukupuoleen perustuvan syrjinnän kieltoa vain, jos sukupuolenvaihdos on vahvistettu oikeudellisesti kansallisen lainsäädännön mukaisesti?

Julkisasiamiehen ratkaisuehdotus:

Julkisasiamies  ehdottaa, että Supreme Court of the United Kingdomin esittämään ennakkoratkaisukysymykseen vastataan seuraavasti:

Miesten ja naisten tasa-arvoisen kohtelun periaatteen asteittaisesta toteuttamisesta sosiaaliturvaa koskevissa kysymyksissä 19.12.1978 annetun neuvoston direktiivin 79/7/ETY 4 artiklan 1 kohtaa on tulkittava siten, että se on esteenä sellaisen edellytyksen soveltamiselle, jonka mukaan henkilön, joka on vaihtanut sukupuoltaan, on sen lisäksi, että hän täyttää sukupuolen vaihtamisen fyysiset, sosiaaliset ja psykologiset kriteerit, myös oltava naimaton, jotta hän täyttää valtion vanhuuseläkkeen myöntämisen edellytykset.

Linkki asiaan C-451/16

Unionin tuomioistuimen lehdistötiedote