rss Euroopan unioni

27.6.2018

Julkisasiamiehen ratkaisuehdotus maahanmuuttopolitiikkaa koskevassa asiassa

Ennakkoratkaisupyyntö – Jättäminen direktiivin 2003/86 soveltamisalan ulkopuolelle – Unionin oikeussäännöt, jotka ovat kansallisen lainsäädännön nojalla välittömästi ja ehdottomasti sovellettavia – Unionin tuomioistuimen toimivalta – Oikeus perheenyhdistämiseen – 15 artiklan 1 ja 4 kohta – Kieltäytyminen myöntämästä erillistä oleskelulupaa kolmannen maan kansalaiselle sen jälkeen kun hän on oleskellut viisi vuotta jäsenvaltiossa – Kansallinen lainsäädäntö, jossa säädetään velvollisuudesta läpäistä kotoutumiskoe – Menettelyä koskeva edellytys – Päivämäärä, jona erillistä oleskelulupaa koskeva hakemus on pantu vireille, on päivämäärä, josta alkaen erillinen oleskelulupa tulee voimaan

Ennakkoratkaisupyynnön on tehnyt  Raad van State (ylin hallintotuomioistuin, Alankomaat).

Nyt käsiteltävässä Raad van Staten (ylin hallintotuomioistuin, Alankomaat) vireille panemassa ennakkoratkaisuasiassa unionin tuomioistuimen on yhtäältä annettava ratkaisu omasta toimivallastaan tulkita oikeudesta perheenyhdistämiseen 22.9.2003 annettua neuvoston direktiiviä 2003/86/EY(2) asiayhteydessä, jossa tämän direktiivin täytäntöön panevassa kansallisessa lainsäädännössä on yksipuolisesti päätetty laajentaa kyseisen direktiivin soveltamisalaa siten, että se koskee pääasioiden kohteena olevia tilanteita, vaikka ne on nimenomaisesti jätetty kyseisen direktiivin soveltamisalan ulkopuolelle.

Unionin tuomioistuinta pyydetään toisaalta vastaamaan siihen, onko unionin oikeus esteenä sille, että jäsenvaltio vaatii kolmannen maan kansalaisilta, joilla on oleskeluoikeus perheenyhdistämisen nojalla ja jotka hakevat erillistä, perheenkokoajan oleskeluluvasta riippumatonta oleskelulupaa, ensin uuden kotoutumiskokeen läpäisemistä, ja mistä päivämäärästä lukien tämän erillisen oleskeluluvan vaikutukset siis alkavat.

Vaikka unionin tuomioistuin on jo antanut ratkaisun direktiivin 2003/86 7 artiklan kotouttamistoimenpiteestä ja arvioinut, onko Alankomaiden vaatima kotoutumiskoe sallittu ”kotouttamistoimenpide”, jota jäsenvaltio voi edellyttää tämän säännöksen nojalla kolmannen maan kansalaiselta, joka haluaa käyttää perheenyhdistämismahdollisuutta, siltä ei ole sitä vastoin koskaan tiedusteltu, voidaanko tämän direktiivin 15 artiklan 4 kohdan nojalla vaatia, että erillisen oleskeluluvan hakija suorittaa kotoutumiskokeen toisen kerran saadakseen oleskeluoikeuden, joka on riippumaton perheenkokoajan oikeudesta.

Julkisasiamiehen ratkaisuehdotus

Julkisasiamies  ehdottaa, että unionin tuomioistuin vastaa Raad van Staten esittämiin kysymyksiin seuraavasti:

1)      Unionin tuomioistuin on toimivaltainen vastaamaan kansallisen tuomioistuimen kysymyksiin, jotka liittyvät oikeudesta perheenyhdistämiseen 22.9.2003 annetun neuvoston direktiivin 2003/86/EY säännösten tulkintaan riita-asioissa, jotka koskevat perheenkokoajien, jotka ovat Alankomaiden kansalaisia, perheenjäsenten oleskeluoikeutta, siltä osin kuin Alankomaiden lainsäädännössä on säädetty, että tätä direktiiviä sovelletaan välittömästi ja ehdottomasti perheenjäseniin.

2)      Direktiivin 2003/86 15 artiklan 1 ja 4 kohtaa on tulkittava siten, että ne ovat esteenä kansalliselle lainsäädännölle, jonka mukaan kolmannen maan kansalaisen, joka on oleskellut perheenyhdistämisen nojalla laillisesti jäsenvaltion alueella yli viiden vuoden ajan, erillistä oleskelulupaa koskeva hakemus voidaan hylätä sillä perusteella, että kansallisessa lainsäädännössä asetettuja kotouttamisedellytyksiä ei ole noudatettu, siltä osin kuin nämä edellytykset ovat aineellisia edellytyksiä, joista ei säädetä direktiivin 2003/86 15 artiklan 1 ja 4 kohdassa.

3)      Direktiivin 2003/86 15 artiklan 1 ja 4 kohta eivät ole esteenä sille, että erillinen oleskelulupa voidaan myöntää kyseisen lupahakemuksen vireillepanopäivänä ja tarvittaessa taannehtivasti tästä päivämäärästä lukien.

Linkki asiaan C-257/17

Unionin tuomioistuimen lehdistötiedote