rss Euroopan unioni

17.10.2018 21.13

Julkisasiamiehen ratkaisuehdotus kolmannen maan kansalaisen laittomasta maahantulosta

Ennakkoratkaisupyyntö – Vapauden, turvallisuuden ja oikeuden alue – Schengenin rajasäännöstö – 32 artikla – Rajavalvonta sisärajoilla – Direktiivi 2008/115/EY – Soveltamisala – 2 artiklan 2 kohdan a alakohta – Kolmannen maan kansalaisen laiton maahantulo – Sisärajat eivät ole rinnastettavissa ulkorajoihin

Unionin tuomioistuimen nyttemmin vakiintuneen oikeuskäytännön mukaan direktiivin 2008/115/EY säännökset estävät lähtökohtaisesti vankeusrangaistuksen määräämisen kolmannen maan kansalaiselle pelkästään hänen oleskelunsa laittomuuden perusteella. Ainoat kaksi oikeuskäytäntöön perustuvaa poikkeusta ovat tilanne, jossa on sovellettu direktiivissä 2008/115 vahvistettua palauttamismenettelyä ja kansalainen oleskelee edelleen laittomasti kyseisellä alueella ilman, että on olemassa perusteltu syy olla palauttamatta häntä, ja tilanne, jossa palauttamismenettelyä on sovellettu ja asianomainen henkilö tulee uudelleen tämän jäsenvaltion alueelle maahantulokiellon vastaisesti.

Keskeinen kysymys, joka esitetään tässä Cour de cassationin (Ranska) ennakkoratkaisupyynnössä, koskee sitä, pitäisikö kolmas poikkeus hyväksyä tilanteessa, jossa laittomasti maassa oleskeleva kolmannen maan kansalainen on otettu kiinni sisärajan läheisyydessä. Näin ollen kyse ei ole siitä, että ratkaistaisiin, onko rajavalvonnan palauttaminen sisärajoille laillista, vaan määritetään ainoastaan tällaisen palauttamisen seuraukset.

Siten unionin tuomioistuimen on annettava nyt käsiteltävässä asiassa jälleen ratkaisu sellaisen kansallisen oikeussäännön yhteensopivuudesta direktiivin 2008/115 kanssa, joka mahdollistaa vankeusrangaistuksen määräämisen kolmannen maan kansalaiselle pelkästään hänen tilanteensa laittomuuden perusteella.

Selvitykseni perusteella ehdotan, että unionin tuomioistuin vastaa tähän kysymykseen kieltävästi. Direktiivin 2008/115 säännösten nojalla ei ole eroa sen välillä, otetaanko asianomainen kiinni Ranskan ja Espanjan välisen rajan lähistöltä vai otetaanko hänet kiinni Avenue des Champs-Élysées’llä. Tässä yhteydessä on tärkeää korostaa, ettei tähän toteamukseen vaikuta millään tavoin se, että rajavalvonta palautetaan väliaikaisesti sisärajoille Schengenin rajasäännöstön nojalla.

Julkisasiamiehen ratkaisuehdotus

Julkisasiamies ehdottaa, että unionin tuomioistuin vastaa Cour de cassationin (Ranska) esittämiin ennakkoratkaisukysymyksiin seuraavasti:

Jäsenvaltioissa sovellettavista yhteisistä vaatimuksista ja menettelyistä laittomasti oleskelevien kolmansien maiden kansalaisten palauttamiseksi 16.12.2008 annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivin 2008/115/EY 2 artiklan 2 kohdan a alakohtaa ja henkilöiden liikkumista rajojen yli koskevasta unionin säännöstöstä (Schengenin rajasäännöstö) 9.3.2016 annetun Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EU) 2016/399 32 artiklaa on tulkittava siten, että jäsenvaltion viranomaiset eivät voi päättää jättää soveltamatta direktiiviä 2008/115 kolmannen maan kansalaisen tilanteeseen, jos hänet on pysäytetty tai otettu kiinni hänen ylittäessään laittomasti sisärajaa, jolle rajavalvonta on palautettu Schengenin rajasäännöstön 25 artiklan mukaisesti.

Linkki asiaan C-444/17

Unionin tuomioistuimen lehdistötiedote