rss Euroopan unioni

17.5.2018 22.15

Julkisasiamiehen ratkaisuehdotus eurooppalaisen pidätysmääräyksen kieltäytymisperusteiden tulkinnasta

Tämä Županijski Sud u Zagrebun (Zagrebin maakunnallinen tuomioistuin, Kroatia) esittämä ennakkoratkaisupyyntö tarjoaa unionin tuomioistuimelle tilaisuuden selventää, ettei se lähtökohtaisesti ole toimivaltainen tulkitsemaan eurooppalaisen pidätysmääräyksen täytäntöönpanosta kieltäytymistä koskevia säännöksiä, jos ennakkoratkaisukysymykset on esittänyt sen jäsenvaltion tuomioistuin, joka on antanut kyseisen pidätysmääräyksen eurooppalaisesta pidätysmääräyksestä ja jäsenvaltioiden välisistä luovuttamismenettelyistä 13.6.2002 tehdyn neuvoston puitepäätöksen 2002/584/YOS(2) (jäljempänä puitepäätös) mukaisesti.

Koska ennakkoratkaisua pyytänyt tuomioistuin on epävarma puitepäätöksen 3 artiklan 2 alakohdassa ja 4 artiklan 3 alakohdassa tarkoitettujen eurooppalaisen pidätysmääräyksen kieltäytymisperusteiden tulkinnasta, se esitti seuraavat ennakkoratkaisukysymykset:

”1)      Onko puitepäätöksen 4 artiklan 3 alakohtaa tulkittava siten, että se, ettei eurooppalaisen pidätysmääräyksen perusteena olevasta rikoksesta nosteta syytettä tai että menettelystä luovutaan, liittyy yksinomaan pidätysmääräyksen perusteena olevaan rikokseen, vai onko kyseistä säännöstä tulkittava siten, että tällaisen päätöksen on myös liityttävä etsittyyn henkilöön siinä ominaisuudessa, että hän on tällaisessa menettelyssä rikoksesta epäillyn/syytetyn asemassa?

2)      Voiko jäsenvaltio kieltäytyä puitepäätöksen 4 artiklan 3 alakohdan nojalla panemasta annettua eurooppalaista pidätysmääräystä täytäntöön silloin, kun toisen jäsenvaltion oikeusviranomainen on päättänyt, ettei eurooppalaisen pidätysmääräyksen perusteena olevasta rikoksesta nosteta syytettä tai että menettelystä luovutaan, tilanteessa, jossa etsitty henkilö on tällaisessa menettelyssä ollut todistajan eikä rikoksesta epäillyn/syytetyn asemassa?

3)      Merkitseekö päätös lopettaa tutkinta, jossa etsitty henkilö ei ole ollut rikoksesta epäillyn asemassa vaan jossa häntä on kuultu todistajana, muiden jäsenvaltioiden kannalta puitepäätöksen 3 artiklan 2 alakohdan mukaista perustetta olla panematta annettua eurooppalaista pidätysmääräystä täytäntöön?

4)      Mikä on puitepäätöksen 3 artiklan 2 alakohdassa mainitun luovuttamista koskevan ehdottoman kieltäytymisperusteen ’jos täytäntöönpanosta vastaavan oikeusviranomaisen käytettävissä olevien tietojen mukaan jossain jäsenvaltiossa on annettu samasta teosta etsittyä henkilöä koskeva lopullinen tuomio’ suhde puitepäätöksen 4 artiklan 3 alakohdan mukaiseen luovuttamista koskevaan harkinnanvaraiseen kieltäytymisperusteeseen ’jos etsittyä henkilöä vastaan on jossain jäsenvaltiossa annettu samasta teosta lopullinen päätös, joka estää syytteen nostamisen myöhemmin’?

5)      Onko puitepäätöksen 1 artiklan 2 kohtaa tulkittava siten, että täytäntöönpanosta vastaava jäsenvaltio on velvollinen tekemään päätöksen kunkin sille lähetetyn eurooppalaisen pidätysmääräyksen osalta, myös silloin, kun se on jo ratkaissut toisen oikeusviranomaisen antaman eurooppalaisen pidätysmääräyksen, joka on annettu saman etsityn henkilön osalta saman rikosoikeudellisen menettelyn osalta, ja kun uusi eurooppalainen pidätysmääräys on annettu sen takia, että olosuhteet eurooppalaisen pidätysmääräyksen antaneessa valtiossa ovat muuttuneet (päätös siirtää asia ratkaisukokoonpanon käsiteltäväksi – rikosoikeudenkäynnin alkaminen, korkeampi näyttökynnys kyseisestä teosta tuomitsemisen osalta, uusi toimivaltainen oikeusviranomainen/tuomioistuin)?”

Julkisasiamiehen ratkaisuehdotus:

Julkisasiamies ehdottaa , että unionin tuomioistuin vastaa Županijski Sud u Zagrebun esittämään ennakkoratkaisukysymykseen seuraavasti:

Euroopan unionin tuomioistuin ei ole toimivaltainen vastaamaan Županijski Sud u Zagrebun 18.5.2017 tekemällään välipäätöksellä esittämiin ensimmäiseen, toiseen, kolmanteen ja neljänteen ennakkoratkaisukysymykseen.

Eurooppalaisesta pidätysmääräyksestä ja jäsenvaltioiden välisistä luovuttamismenettelyistä 13.6.2002 tehdyn neuvoston puitepäätöksen 2002/584/YOS 1 artiklan 2 kohdan nojalla täytäntöönpanosta vastaava oikeusviranomainen on velvollinen tekemään päätöksen sille lähetetystä eurooppalaisesta pidätysmääräyksestä myös silloin, kun kyseisessä jäsenvaltiossa on jo aiemmin tehty päätös eurooppalaisesta pidätysmääräyksestä, joka on annettu samasta etsitystä henkilöstä samassa rikosoikeudellisessa menettelyssä, kun toinen oikeusviranomainen on antanut toisen eurooppalaisen pidätysmääräyksen sen takia, että olosuhteet eurooppalaisen pidätysmääräyksen antaneessa jäsenvaltiossa ovat muuttuneet.

Linkki asiaan C-268/17

Unionin tuomioistuimen lehdistötiedote