rss Euroopan unioni

12.4.2018 22.47

Julkisasiamiehen ratkaisuehdotus Bryssel II asetuksen soveltamisalasta

Ennakkoratkaisupyyntö – Oikeudellinen yhteistyö yksityisoikeudellisissa asioissa – Asetus (EY) N:o 2201/2003 – Soveltamisala – Tapaamisoikeuden käsite – Sovellettavuus isovanhempiin

Isoäiti tahtoo käyttää oikeutta tavata lapsenlapsensa. Kuuluuko sellaista hakemusta koskeva riita-asia asetuksen (EY) N:o 2201/2003 soveltamisalaan? Tämä on sisällöltään Varhoven kasatsionen sadin (ylin kassaatiotuomioistuin, Bulgaria) esittämä ennakkoratkaisukysymys.

Käsiteltävä asia tarjoaa unionin tuomioistuimelle tilaisuuden lausua nyt ensimmäistä kertaa asetuksen N:o 2201/2003 soveltamisesta tapaamisoikeutta koskevaan isovanhempien hakemukseen sen selvittämiseksi, onko tuomioistuin, joka on toimivaltainen lausumaan kyseisen oikeuden käyttöä koskevista yksityiskohdista, määritettävä kyseisen asetuksen vai jäsenvaltioiden kansainvälisen yksityisoikeuden sääntöjen perusteella. Asetuksessa tunnustetaan lapsen asuinpaikan tuomioistuinten toimivalta erityisesti läheisyysperusteen nojalla. Seuraavan analyysin tavoitteena on siten määrittää toimivaltainen tuomioistuin tapaamisoikeutta koskevissa asioissa ilman sisältöä koskevien näkökohtien tarkastelua.

Ennen kaikkea on korostettava, ettei tätä asiaa voida analysoida erillään perustavaa laatua olevasta kysymyksestä: lapsen tarpeesta ylläpitää henkilökohtaisia suhteita isovanhempiinsa, edellyttäen, ettei se ei ole vastoin hänen etuaan. Sen vuoksi tulkittaessa asetusta N:o 2201/2003 vanhempainvastuun osalta lähtökohtana on nyt pidettävä lapsen etua koskevaa periaatetta.

Julkisasiamiehen ratkaisuehdotus

Julkisasiamies ehdottaa, että unionin tuomioistuin vastaa Varhoven kasatsionen sadin esittämiin ennakkoratkaisukysymyksiin seuraavasti:

Tuomioistuimen toimivallasta sekä tuomioiden tunnustamisesta ja täytäntöönpanosta avioliittoa ja vanhempainvastuuta koskevissa asioissa ja asetuksen (EY) N:o 1347/2000 kumoamisesta 27.11.2003 annetun neuvoston asetuksen (EY) N:o 2201/2003 1 artiklan 2 kohdan a alakohtaan ja 2 artiklan 10 kohtaan sisältyvää tapaamisoikeuden käsitettä on tulkittava siten, että se koskee myös isovanhempien oikeutta tavata lapsenlapsiaan.

Linkki asiaan C-335/17

Unionin tuomioistuimen lehdistötiedote