rss Euroopan unioni

8.11.2018

Euroopan unionin neuvosto: Jäädyttämistä ja menetetyksi tuomitsemista koskevien päätösten tehokkaampi vastavuoroinen tunnustaminen

Neuvosto hyväksyi 6.11 asetuksen jäädyttämistä ja menetetyksi tuomitsemista koskevien päätösten vastavuoroisesta tunnustamisesta

Uusilla säännöillä pyritään varmistamaan rikollisten varojen tehokas jäädyttäminen ja menetetyksi tuomitseminen koko EU:ssa. Näin tehdään EU:sta turvallisempi torjumalla rikollisen toiminnan, mm. terroritekojen rahoittamista.

Asetus tulee voimaan 2 vuoden kuluttua sen julkaisemisesta EU:n virallisessa lehdessä.

Uusien sääntöjen pääpiirteitä ovat seuraavat:

• Yksi asetus, joka kattaa jäädyttämistä ja menetetyksi tuomitsemista koskevat päätökset ja jota sovelletaan sellaisenaan EU:ssa. Näin ratkaistaan nykyisten välineiden täytäntöönpanoon liittyvät ongelmat, joiden johdosta vastavuoroinen tunnustaminen on ollut riittämätöntä.
  • Vastavuoroisen tunnustamisen yleinen periaate, joka tarkoittaa, että kaikki yhdessä EU-maassa tehdyt oikeudelliset päätökset rikosasioissa tunnustetaan normaalisti suoraan toisessa jäsenmaassa ja pannaan siellä täytäntöön. Asetuksessa säädetään vain muutamista perusteista olla tunnustamatta päätöksiä ja olla panematta niitä täytäntöön.
  • Monia erityyppisiä menetetyksi tuomitsemisia rikosasioissa, kuten arvomääräinen menetetyksi tuomitseminen ja tuomioon perustumaton menetetyksi tuomitseminen, sekä eräät ennaltaehkäisevän menetetyksi tuomitsemisen järjestelmät edellyttäen, että on olemassa yhteys rikokseen.
  • Yhdenmukaiset todistukset ja menettelyt, joilla nopeutetaan ja tehostetaan varojen jäädyttämistä ja menetetyksi tuomitsemista.
  • 45 päivän määräaika menetetyksi tuomitsemista koskevan päätöksen tunnustamiseksi ja kiireellisessä tapauksessa 48 tunnin määräaika jäädyttämispäätösten tunnustamiseksi ja 48 tunnin määräaika niiden täytäntöön panemiseksi. Määräaikoja voi jatkaa vain tiukoin edellytyksin.
  • Säännökset, joilla varmistetaan, että uhrien oikeuksia korvaukseen ja omaisuuden palauttamiseen noudatetaan rajatylittävissä tapauksissa.