rss Euroopan unioni

2.2.2018

Euroopan unionin neuvosto: Energiatehokkaat rakennukset: EU-suurlähettiläät hyväksyivät sopimuksen

Direktiivi parantaa rakennusten energiatehokkuutta ja edistää niiden peruskorjaamista. Yksi sen pitkän aikavälin tavoitteista on tehdä nykyisin hyvin energiatehottomasta Euroopan rakennuskannasta hiilivapaa. Direktiivillä edistetään kustannustehokasta peruskorjausta, otetaan käyttöön rakennusten älykkäiden ratkaisujen indikaattori ja yksinkertaistetaan lämmitys- ja ilmastointijärjestelmien tarkastuksia. Sillä lisätään myös sähköistä liikkuvuutta varustamalla pysäköintipaikkoja sähköajoneuvojen latauspisteillä.

Aikataulu ja seuraavat vaiheet

Rakennusten energiatehokkuusdirektiivin tarkistamisella muutetaan direktiiviä 2010/31/EU. Sillä täydennetään energiatehokkuusdirektiivin mukaisia toimenpiteitä sekä tuotteiden energiatehokkuutta koskevaa EU-lainsäädäntöä. Se on osa komission 30. marraskuuta 2016 esittämää puhtaan energian säädöspakettia.

Neuvosto sopi neuvottelukannasta rakennusten energiatehokkuusdirektiivin tarkistamiseen kesäkuussa 2017. Sen jälkeen neuvoteltiin Euroopan parlamentin kanssa. Tämänpäiväinen päätös vahvistaa puheenjohtajamaa Viron ja Euroopan parlamentin edustajien välillä 19. joulukuuta 2017 saavutetun alustavan yhteisymmärryksen.

Neuvoston ja parlamentin virallisen hyväksynnän jälkeen direktiivi julkaistaan EU:n virallisessa lehdessä ja se tulee voimaan siitä 20 päivän kuluttua. Määräaika direktiivin saattamiselle osaksi kansallista lainsäädäntöä on 20 kuukautta.