rss Euroopan unioni

14.3.2018

Euroopan parlamentti: Veronkierto: monikansallisten yritysten maksettava verot siellä missä ne tekevät voittoa

Suuryritykset käyttävät hyväkseen porsaanreikiä verotuksessa esimerkiksi siirtämällä voittojaan alemman verotuksen EU-maihin. Uudet EU-säännöt tekevät tästä lopun

Tänään keskiviikkona mepit keskustelevat esityksestä perustaa yhteinen, yhdistetty yhteisöveropohja (CCCTB) EU-alueelle. Käsittelyssä on kaksi erillistä lakialoitetta, joiden ansiosta yritysten olisi vaikeampi siirtää voittojaan niihin EU-valtioihin, joissa yhteisöverotus on muita alhaisempi.

Mistä uudistuksessa on kyse?

Euroopan komissio suosittelee, että uudistukset pannaan täytäntöön kahdessa vaiheessa:

• 1. vaihe – Yhteinen yhteisöveropohja (CCTB): yhteiset säännöt yritysten verotettavan tulon laskemiseksi kaikissa EU-maissa. Nykyään useissa eri jäsenvaltioissa toimivat yritykset laskevat tytäryhtiöidensä veropohjan kunkin valtion sääntöjen mukaan.
  • 2. vaihe – Yhteinen yhdistetty yhteisöveropohja (CCCTB): yritykset voivat yhdistää kaikkien tytäryhtiöidensä voitot ja tappiot EU-alueella, jolloin lopputuloksena olisi yksi verotettava nettotulos.

Veropohjan määrittämisen jälkeen verotettava liikevoitto jaettaisiin niiden jäsenmaiden kesken, joissa yrityksellä on tytäryhtiöitä, jotta kukin valtio voi verottaa oman osuutensa yrityksen voitosta kansallisen veroasteen mukaisesti.

Liikevoitto jaettaisiin ennalta määrätyn kaavan mukaan, ottaen huomioon yrityksen rakennukset, kalusto, henkilökunta ja myynti kussakin jäsenmaassa.

Henkilökohtainen data veronalaiseksi

”Parlamentti haluaa, että liikevoiton jakamisessa otetaan huomioon myös data, jota yritykset keräävät”, CCCTB-mietinnön raportööri, Alain Lamassoure (EPP, Ranska) kertoo.

Henkilökohtainen data on aineeton, mutta erittäin arvokas resurssi, jota Facebookin, Amazonin ja Googlen kaltaiset yritykset hyödyntävät yritystoiminnassaan. Nykytilanteessa sitä ei kuitenkaan huomioida mitenkään veropohjaa laskettaessa.