rss Euroopan unioni

12.9.2018

Euroopan parlamentti: Terrorismin ja rikollisuuden rahoitusta vastaan

Mepit haluavat tehostaa terrorismin ja rikollisuuden vastaista taistelua tarkemmalla rahavirtojen kontrollilla ja rahanpesun vastaisilla toimilla

Tiukemmat, yhtenäisemmät säännöt rahanpesua vastaan

Arvioiden mukaan rikollisin keinoin tuotetaan EU:ssa vuosittain 110 miljardia euroa, mikä vastaa yhtä prosenttia EU:n bruttokansantuotteesta. Rikollinen ja rahanpesusta peräisin oleva raha saattaa päätyä terrorismin rahoitukseen.

Rahanpesu on rikos kaikissa EU-maissa, mutta määritelmissä ja rangaistuksissa on eroja. Näitä eroja rikolliset voivat käyttää hyväkseen toimimalla niissä maissa, joissa rangaistukset ovat lievempiä. Uudet rahanpesun vastaiset säännöt yhdenmukaistavat määritelmät ja poistavat esteitä rajat ylittävältä oikeudelliselta ja poliisiyhteistyöltä.

Päivitetty direktiivi ”pyrkii poistamaan kansallisten lainsäädäntöjen välisiä eroja, jotka hyödyttivät rikollisia. Se myös tarjoaa uuden välineen taistella tehokkaammin järjestäytynyttä rikollisuutta vastaan eurooppalaisella tasolla. Rahanpesun estäminen on eurooppalainen ja kansainvälinen ongelma, joka vaatii vahvan vastauksen. Tarjoamme lainvalvojille tehokkaat työkalut, joilla viedään rikollisilta heidän tärkein vahvuutensa, eli raha”, mietinnön esittelijä Ignazio Corrao (EFDD, Italia) selittää.

Käteisrahan valvonta EU:n ulkorajoilla

Mepit äänestävät myös EU:n ulkorajojen yli kulkevan käteisrahan valvontaa koskevien sääntöjen päivityksestä. Kaikkien EU-alueelle saapuvien tai sieltä lähtevien on ilmoitettava, jos he kantavat mukanaan yli 10 000 euroa.