rss Euroopan unioni

26.10.2018

Euroopan parlamentti: Reilummat ja vihreämmät tiemaksut EU:hun

Uusilla tiemaksuja koskevilla säännöillä taataan maksujen yhdenmukaisuus Euroopassa ja vähennetään ajoneuvojen hiilidioksidipäästöjä

Parlamentti äänesti 25. lokakuuta uusista tiemaksuja koskevista säännöistä, joilla taataan tasapuolinen kohtelu kaikille teiden käyttäjille EU:ssa ja autetaan jäsenmaita saavuttamaan liikennesektorille asetetut hiilidioksidipäästöjen vähennystavoitteet. S&D:n ranskalaisedustaja Christine Revault d'Allonnes Bonnefoy vastaa esityksen etenemisestä parlamentissa.

Uuden asetuksen myötä kaikkien kuljetusajoneuvojen tiemaksut perustuvat jatkossa niiden todelliseen teiden käyttöön ja syntyneisiin päästöihin. EU-maat, joissa on nykyään käytössä aikaperusteinen maksu (vinjetti), joutuvat siis siirtymään etäisyyteen perustuviin maksuihin (tietulleihin) vuodesta 2023 alkaen raskaan liikenteen osalta ja vuodesta 2027 pakettiautojen ja minibussien osalta.

Muutokset koskevat ainoastaan Euroopan laajuiseen liikenneverkkoon kuuluvia 136 706 kilometriä teitä ja moottoriteitä niiltä osin, missä tiemaksut ovat jo käytössä. Jäsenmaat voivat edelleen halutessaan olla perimättä tiemaksuja.