rss Euroopan unioni

27.8.2018

Euroopan parlamentti: Katse tulevaan: parlamentin agendalla syksyllä 2018

Syksyn aikana mepit jatkavat keskustelua EU:n tulevaisuudesta ja äänestävät uusista säännöistä muun muassa energian, tietoliikenteen ja liikenteen alalla

Euroopan unionin tila

EU-politiikan syksy käynnistyy vuotuisella keskustelulla Euroopan unionin tilasta. Komission puheenjohtaja Jean-Claude Juncker linjaa meppien edessä komission suunnitelmat vaalikauden viimeiselle vuodelle.

EU:n tulevaisuus

Vuoden alussa lanseeratut keskustelut Euroopan tulevaisuudesta jatkuvat myös syksyllä, kun kuusi EU-päämiestä saapuu vuorollaan kertomaan näkemyksensä aiheesta.

Ennen vuoden 2018 loppua täysistuntoon tulevat Kreikan pääministeri Alexis Tsipras, Viron pääministeri Jüri Ratas, Romanian presidentti Klaus Iohannis, Saksan liittokansleri Angela Merkel, Tanskan pääministeri Lars Løkke Rasmussen ja Espanjan pääministeri Pedro Sánchez.

Energia

Marraskuussa mepit äänestävät kahdesta uusiutuvaan energiaan ja energiatehokkuuteen liittyvästä lakialoitteesta, joissa on saavutettu yhteisymmärrys jäsenmaiden hallitusten kanssa. Parlamentin ja neuvoston neuvottelijat sopivat kesäkuussa uudesta 32,5 prosentin energiatehokkuustavoitteesta vuoteen 2030 mennessä, minkä lisäksi vähintään 32 prosenttia energiasta tulisi olla peräisin uusiutuvista lähteistä niin ikään vuoteen 2030 mennessä.

Digitaaliset sisämarkkinat

Lokakuun toisessa täysistunnossa tehdään tietä 5G-verkolle ja EU:n sisäisten puheluiden hintakatolle parlamentin päästyä aiemmin esityksestä sopuun jäsenmaiden kanssa.

Täysistunnon hyväksymistä odottaa myös alustavasti neuvoston kanssa sovittu esitys audiovisuaalisista mediapalveluista. Siinä asetetaan säännöt tilausvideo- ja suoratoistopalveluille, jotta voidaan taata reilu kilpailu niiden ja perinteisten televisiokanavien välillä. Esityksestä on tarkoitus äänestää lokakuun ensimmäisessä täysistunnossa.

Liikenne

Liikennevaliokunta palaa rekankuljettajien lepoaikoihin ja työoloihin täysistunnon hylättyä aiemmat muutosehdotukset heinäkuussa. Mepit äänestävät syyskuun täysistunnossa yleisemmästä EU:n liikkuvuuspaketista.

Tekijänoikeudet

Tekijänoikeussääntöjen päivittäminen digiaikaan on edelleen parlamentin agendalla. Heinäkuussa täysistunto hylkäsi oikeudellisten asioiden valiokunnan ehdotuksen aloittaa neuvottelut neuvoston kanssa. Mepit keskustelevat ja äänestävät aiheesta uudestaan syyskuun täysistunnossa.

Eläinlääkkeet

Lokakuun lopussa äänestetään neuvoston kanssa sovitusta esityksestä vähentää antibioottien käyttöä maatiloilla. EU:ssa ollaan huolissaan lääkkeille vastustuskykyisten superbakteerien leviämisestä, sillä ne uhkaavat yhä enenevissä määrin ihmisten terveyttä.

Solidaarisuusjoukot

Euroopan solidaarisuusjoukot tarjoavat nuorille mahdollisuuden työskennellä vapaaehtoisina eri puolilla EU:ta esimerkiksi siirtolaisten kotouttamiseen tai ympäristönsuojeluun liittyvissä projekteissa. Syyskuun täysistunnossa on tarkoitus vahvistaa neuvoston kanssa saavutettu epävirallinen sopu ehdotuksesta.

Oikeusvaltioperiaate Unkarissa

Syyskuun täysistunnossa mepit päättävät, vaatiako neuvostoa estämään mahdolliset oikeusvaltiorikkomukset Unkarissa. Parlamentin kansalaisoikeuksien valiokunta on ilmaissut vakavan huolensa moniin eri aloihin, kuten oikeuslaitoksen puolueettomuuteen liittyen. Kyseessä olisi ensimmäinen kerta, kun parlamentti käynnistää menettelyn, joka voi lopulta johtaa jäsenmaalle asetettaviin sanktioihin.

Palkinnot

Parlamentti myöntää joulukuussa mielipiteenvapauden Saharov-palkinnon. Sillä tuetaan ihmisiä ja järjestöjä, jotka taistelevat ihmisoikeuksien ja demokratian puolesta kaikkialla maailmassa.

Marraskuussa mepit valitsevat vuoden 2018 LUX-elokuvapalkinnon saajan. Palkinnolla halutaan tukea eurooppalaista elokuvaa sekä avata keskustelua yhteiskunnallisista aiheista ja EU:n arvoista.