rss Euroopan unioni

15.2.2018 22.06

Euroopan komissio vaatii sosiaalisen median sopimusehtoihin EU:n kuluttajansuojasääntöjen mukaisia lisämuutoksia

Facebookin, Twitterin ja Google+:n sopimusehtoja on muutettava edelleen, jotta ne olisivat EU:n kuluttajasääntöjen mukaisia. Tähänastiset muutokset eivät täytä kaikkia Euroopan komission ja EU-maiden kuluttajaviranomaisten maaliskuussa 2017 esittämiä vaatimuksia

Facebook, Twitter ja Google+ ovat tänään julkistaneet muutokset, joilla ne korjaavat palvelusopimustensa ehtoja EU:n kuluttajansuojasääntöjen mukaisiksi.

Muutokset tuovat joitakin hyötyjä eurooppalaisille sosiaalisen median käyttäjille, joita on yli 250 miljoonaa. Käyttäjien ei enää tarvitse luopua EU:n kuluttajalakien mukaisista oikeuksista, esimerkiksi oikeudesta perua verkko-ostoksia. Kuluttajien valituksia voidaan nyt käsitellä myös Euroopassa eikä ainoastaan kalifornialaisissa tuomioistuimissa. Lisäksi verkkoalustoilla on vastedes EU:n kuluttajia kohtaan tiettyjä velvoitteita samalla tavoin kuin verkon ulkopuolella toimivilla palveluntarjoajilla. Sopimusehtojen muutokset eivät kuitenkaan täytä kaikkia EU:n kuluttajalainsäädännön mukaisia vaatimuksia.