rss Euroopan unioni

13.3.2018 21.13

Euroopan komissio: Työviranomaista koskeva ehdotus

Euroopan komissio esitti 13.3. konkreettisempia uusia aloitteita, joilla edistetään Euroopan sosiaalisten oikeuksien pilarin toteuttamista

Komissio esittää erityisesti Euroopan työviranomaista koskevan ehdotuksensa, josta ilmoitettiin puheenjohtaja Junckerin unionin tilaa käsitelleessä vuoden 2017 puheessa, ja aloitteen, jolla varmistetaan kaikkien työntekijöiden ja itsenäisten ammatinharjoittajien pääsy sosiaalisen suojelun piiriin. Näiden aloitteiden rinnalla esitetään Euroopan sosiaalisten oikeuksien pilarin täytäntöönpanon seurantaa käsittelevä tiedonanto, joka liittyy läheisesti talouspolitiikan eurooppalaiseen ohjausjaksoon.

Liikkuvien kansalaisten eli toisessa jäsenvaltiossa asuvien ja/tai työskentelevien määrä on viime vuosikymmenen aikana kaksinkertaistunut ja oli vuonna 2017 jo 17 miljoonaa. Euroopan työviranomainen auttaa yksittäisiä ihmisiä, yrityksiä ja jäsenvaltioiden viranomaisia saamaan kaiken irti vapaan liikkuvuuden tarjoamista mahdollisuuksista ja varmistaa sen olevan oikeudenmukaista.

Euroopan työviranomainen perustetaan uudeksi EU:n erillisvirastoksi, ja sen pitäisi EU:n lainsäädäntöprosessin päätökseen saamisen jälkeen olla toiminnassa vuonna 2019. Työviranomaisen perustamisen helpottamiseksi ja sen varmistamiseksi, että se saadaan perustamisensa jälkeen nopeasti toimintakuntoon, komissio perustaa myös neuvoa-antavan ryhmän, joka muodostuu keskeisistä sidosryhmistä. Sen tehtävänä on tarkastella työviranomaisen tulevan toiminnan käytännön näkökohtia.

Komissio esitti tänään myös ehdotuksen neuvoston suositukseksi sosiaalisen suojelun saatavuudesta työntekijöiden ja itsenäisten ammatinharjoittajien kannalta.