rss Euroopan unioni

14.2.2018

Euroopan komissio: Tuloksia tuottava EU-komissio esittää ideoita EU:n tehostamiseksi

Euroopan komissio on tänään esittänyt joukon käytännön toimia, joilla voitaisiin tehostaa EU:n työskentelyä ja parantaa EU:n toimielinten johtajien ja unionin kansalaisten yhteyksiä. Toimia on tarkoitus käsitellä 23. helmikuuta 2018 pidettävässä EU-johtajien epävirallisessa tapaamisessa

Kärkiehdokkaat: vuoden 2014 vaaleista saadut kokemukset

Vuoden 2014 vaaleissa tiivistettiin kolmen EU:n toimielimen suhdetta ja tehostettiin niiden työtä, minkä ansiosta ne saattoivat sopia yhteisestä työohjelmasta viiden vuoden toimikaudelle. Juuri tämä auttoi Jean-Claude Junckerin komissiota työskentelemään entistä poliittisemmin ja keskittymään siihen, missä unioni tuottaa parhaita tuloksia. Muut asiat jätettiin jäsenvaltioiden vastuulle.

Puheenjohtaja Juncker totesi unionin tilaa koskeneessa vuoden 2017 puheessaan, että vastaisuudessakin olisi nimettävä kärkiehdokkaita vuoden 2014 tapaan. Euroopan komissio on tänään esittänyt, miten menettelyä voitaisiin parantaa nykyisten perussopimusten pohjalta, samalla kun varmistetaan tasapaino EU:n toimielinten välillä ja jäsenmaiden kesken. Komissio ehdottaa muun muassa, että puolueita kehotettaisiin valitsemaan kärkiehdokkaat aikaisin, jo ennen vuoden 2018 loppua, ja aloittamaan kampanjansa totuttua aiemmin. Näin äänestäjille jäisi enemmän aikaa tutustua ehdokkaisiin ja heidän poliittisiin ohjelmiinsa.

Komissio suosittaa lisäksi, että kansallisten puolueiden ja Euroopan tason puolueiden välinen yhteys tuotaisiin selvemmin esiin. Kansallisten puolueiden olisi kerrottava avoimemmin, mihin Euroopan tason puolueisiin ne ovat sidoksissa, esimerkiksi käyttämällä niiden logoja vaalimateriaaleissaan. Niiden pitäisi myös ottaa selkeästi kantaa tärkeisiin EU-tason kysymyksiin. Lisäksi olisi hyvä ilmoittaa, mihin Euroopan parlamentin poliittiseen ryhmään ne liittyisivät ja kenet ne valitsisivat Euroopan komission puheenjohtajaksi.

Euroopan parlamentin ja Euroopan komission kokoonpano

Eurooppa-neuvostossa kokoontuvien johtajien on päätettävä Euroopan parlamentin ehdotuksen perusteella Euroopan parlamentin kokoonpanosta kaudella 2019–2024 sekä siitä, mitä Yhdistyneeltä kuningaskunnalta vapautuneille paikoille tehdään.