rss Euroopan unioni

19.7.2018

Euroopan komissio: Heinäkuun kooste rikkomuspäätöksistä: tärkeimmät päätökset

Suomea koskevat asiat liittyvät ammatinharjoittajien vapaaseen liikkuvuuteen, matkustajarekisteritietoihin ja EU:n ulkopuolisista maista tulevia opiskelijoita ja tutkijoita koskevan direktiivin täytäntöönpanoon

Ammatinharjoittajien vapaa liikkuvuus: komissio kehottaa 27 jäsenvaltiota noudattamaan EU:n sääntöjä ammattipätevyyden tunnustamisesta

Komissio on tänään päättänyt lähettää viralliset ilmoitukset 27 jäsenvaltiolle (kaikille jäsenvaltioille lukuun ottamatta Liettuaa) niiden kansallisten lainsäädäntöjen ja käytäntöjen yhdenmukaisuudesta ammattipätevyyden tunnustamista koskevien EU:n sääntöjen kanssa (direktiivi 2005/36/EY, sellaisena kuin se on muutettuna direktiivillä 2013/55/EU). EU on ottanut käyttöön uudenaikaisen järjestelmän ammatillisen pätevyyden ja kokemuksen tunnustamiseksi EU:ssa. Sen ansiosta ammattilaisten, jotka haluavat sijoittautua toiseen jäsenvaltioon tai tarjota palvelujaan muissa jäsenvaltioissa, on helpompi saada pätevyytensä tunnustetuksi. Samalla taataan parempi suoja kuluttajille ja kansalaisille. Komissio haluaa varmistaa, että näitä sääntöjä sovelletaan johdonmukaisesti kansalaisten ja yritysten eduksi. Viralliset ilmoitukset koskevat ammattipätevyyden tunnustamista koskevan direktiivin toimivuuden kannalta keskeisiä seikkoja, erityisesti eurooppalaisen ammattikortin käyttöönottoa, hälytysmekanismia, osittaista oikeutta osallistua ammattitoimintaan, kielivaatimusten suhteuttamista ja tukikeskusten perustamista. Lisäksi komissio nostaa esiin kysymyksiä, jotka liittyvät ammatillisten palveluiden sellaisten sääntelyesteiden avoimuuteen ja oikeasuhteisuuteen, jotka mainitaan osittain tammikuussa 2017 annetussa tiedonannossa asiantuntijapalvelujen sääntelyn uudistamisesta. Kaikilla kyseisillä jäsenvaltioilla on nyt kaksi kuukautta aikaa vastata komission esittämiin näkemyksiin. Muussa tapauksessa komissio voi päättää lähettää niille perustellun lausunnon.

Laillinen muuttoliike: komissio kehottaa 17:ää jäsenvaltiota panemaan täytäntöön EU:n ulkopuolisista maista tulevia opiskelijoita ja tutkijoita koskevan direktiivin

Komissio on päättänyt lähettää viralliset ilmoitukset 17:lle jäsenvaltiolle (Itävalta, Belgia, Espanja, Kreikka, Kroatia, Kypros, Latvia, Liettua, Luxemburg, Puola, Ranska, Romania, Ruotsi, Slovenia, Suomi, Tšekki ja Unkari), koska ne eivät ole ilmoittaneet kansallisista toimenpiteistä, joilla tutkimusta, opiskelua, harjoittelua, vapaaehtoistyötä, oppilasvaihto-ohjelmaa tai koulutushanketta ja au pairina työskentelyä varten tapahtuvan kolmansien maiden kansalaisten maahantulon ja oleskelun edellytyksistä (direktiivi 2016/801) saatetaan täysimääräisesti osaksi niiden kansallista lainsäädäntöä. Jäsenvaltioiden olisi pitänyt saattaa kansallinen lainsäädäntönsä direktiivin mukaiseksi ja ilmoittaa asiasta komissiolle 23. toukokuuta 2018 mennessä. Jäsenvaltioilla on nyt kaksi kuukautta aikaa saattaa direktiivi osaksi kansallista lainsäädäntöään. Muussa tapauksessa komissio voi harkita perusteltujen lausuntojen antamista.

Turvallisuusunioni: Komissio kehottaa 14:tä jäsenvaltiota panemaan täytäntöön matkustajarekisteritietoja (PNR) koskevat uudet säännöt

Komissio on tänään päättänyt lähettää viralliset ilmoitukset seuraaville jäsenvaltioille: Alankomaat, Bulgaria, Espanja, Itävalta, Kreikka, Kypros, Luxemburg, Portugali, Ranska, Romania, Slovenia, Suomi, Tšekki ja Viro), koska ne eivät ole ilmoittaneet matkustajarekisteridirektiivin (direktiivi 2016/681) kansallisista täytäntöönpanotoimista. Jäsenvaltioiden piti saattaa direktiivi osaksi kansallista lainsäädäntöään 25. toukokuuta 2018 mennessä.