rss Euroopan unioni

29.5.2018

Euroopan komissio: EU:n oikeusalan tulostaulu 2018: Oikeuslaitos oikeusvaltion ja EU:n arvojen ylläpitäjänä

Euroopan komissio julkaisi eilen EU:n oikeusalan tulostaulun 2018. Siinä esitetään vertaileva yleiskatsaus EU:n jäsenvaltioiden oikeuslaitosten riippumattomuudesta, laadusta ja tehokkuudesta

Tulostaululla pyritään tukemaan kansallisia viranomaisia niiden parantaessa oikeuslaitostensa tehokkuutta.

Vuoden 2018 tulostaulun keskeiset havainnot ovat seuraavat:
  • Oikeuslaitoksen riippumattomuus: Yritysten käsitys oikeuslaitoksen riippumattomuudesta on parantunut tai pysynyt ennallaan noin kahdessa kolmasosassa jäsenvaltioista, kun sitä verrataan edellisvuoteen tai vuoteen 2010. Joissakin maissa se on kuitenkin myös heikentynyt. Sekä kansalaisten että yritysten mielestä tärkein syy tuomioistuinten ja tuomareiden riippumattomuuden puutteeseen on se, että hallitus ja poliitikot sekaantuvat oikeuslaitoksen toimintaan tai painostavat tuomioistuimia. Uusi indikaattori, syyttäjälaitoksen organisointi, osoittaa, että yleinen kehitys vie kohti riippumattomampaa syyttäjälaitosta ennemminkin kuin kohti toimeenpanovallan käyttäjälle alisteista tai siihen sidoksissa olevaa syyttäjälaitosta.
  • Oikeuslaitoksen taloudelliset resurssit: Kaiken kaikkiaan oikeuslaitosmenot pysyivät useimmissa jäsenvaltioissa ennallaan, mutta maiden välillä on suuria eroja. Taloudellisia resursseja määrittäessään jäsenvaltiot käyttävät pääasiassa historiallisia tai toteutuneita kustannuksia sen sijaan, että ne perustuisivat todelliseen työmäärään tai tuomioistuimen pyyntöön. Jäsenvaltioista 16 tuki oikeuslaitostaan EU:n varoin.
  • Oikeuslaitosten tehokkuus: Jäsenvaltioissa, joilla on haasteita, voidaan havaita myönteistä kehitystä, mutta oikeudenkäynnit siviili- ja kauppaoikeudellisissa asioissa ovat monissa jäsenvaltioissa edelleen hyvin pitkiä. Rahanpesun torjuntaa koskevat oikeudenkäynnit kestävät ensimmäisessä oikeusasteessa keskimäärin enintään vuoden noin puolessa jäsenvaltioista. Joissakin jäsenvaltioissa ne voivat kestää keskimäärin jopa kaksi vuotta tai enemmän.