rss Euroopan unioni

5.10.2018

Eu:n tuomioistuimen tuomio tuomioiden tunnustamisesta ja täytäntöönpanosta siviili- ja kauppaoikeuden alalla

Ennakkoratkaisupyyntö – Oikeudellinen yhteistyö yksityisoikeudellisissa asioissa – Asetus (EY) N:o 44/2001 – Tuomioiden tunnustaminen ja täytäntöönpano siviili- ja kauppaoikeuden alalla – Pyynnön vastaanottavan jäsenvaltion oikeudessa säädetty määräaika vakuustakavarikkoa tai hukkaamiskieltoa koskevan määräyksen täytäntöönpanolle – Tämän määräajan soveltaminen toisessa jäsenvaltiossa annettuun vakuustakavarikkoa tai hukkaamiskieltoa koskevaan asiakirjaan, joka on julistettu täytäntöönpanokelpoiseksi pyynnön vastaanottavassa jäsenvaltiossa

Ennakkoratkaisupyynnön oli tehnyt  Bundesgerichtshof (liittovaltion ylin tuomioistuin, Saksa).

Ennakkoratkaisupyyntö koskee tuomioistuimen toimivallasta sekä tuomioiden tunnustamisesta ja täytäntöönpanosta siviili- ja kauppaoikeuden alalla 22.12.2000 annetun neuvoston asetuksen (EY) N:o 44/2001 (EYVL 2001, L 12, s. 1) 38 artiklan 1 kohdan tulkintaa.

Ennakkoratkaisupyyntö on esitetty menettelyssä, jonka on pannut vireille Società Immobiliare Al Bosco Srl (jäljempänä Al Bosco) ja jossa vaaditaan Tribunale di Gorizian (Gorizian alioikeus, Italia) Gunter Hoberia vastaan määräämää vakuustakavarikkoa ja hukkaamiskieltoa koskevan määräyksen, jonka Landgericht München (Münchenin alueellinen tuomioistuin, Saksa) on julistanut täytäntöönpanokelpoiseksi Saksassa, täytäntöönpanoa saatavan vakuudeksi kiinteään omaisuuteen myönnetyn kiinnityksen rekisteröinnillä Saksassa.

Unionin tuomioistuin (toinen jaosto) on ratkaissut asian seuraavasti:

Tuomioistuimen toimivallasta sekä tuomioiden tunnustamisesta ja täytäntöönpanosta siviili- ja kauppaoikeuden alalla 22.12.2000 annetun neuvoston asetuksen (EY) N:o 44/2001 38 artiklaa on tulkittava siten, ettei se ole esteenä sille, että pääasiassa kyseessä olevan kaltaista jäsenvaltion lainsäädäntöä, jossa säädetään määräajasta vakuustakavarikkoa tai hukkaamiskieltoa koskevan määräyksen täytäntöönpanolle, sovelletaan silloin, kun tällainen määräys on annettu toisessa jäsenvaltiossa ja julistettu täytäntöönpanokelpoiseksi pyynnön vastaanottavassa jäsenvaltiossa.

Linkki asiaan C-379/17

Unionin tuomioistuimen lehdistötiedote