rss Euroopan unioni

28.11.2017

EU:n tuomioistuimen tuomio moottoriajoneuvojen käyttöön liittyvän vastuun varalta otettavasta vakuutuksesta

Ennakkoratkaisupyyntö – Moottoriajoneuvojen käyttöön liittyvän vastuun varalta otettava pakollinen vakuutus – Direktiivi 72/166/ETY – 3 artiklan 1 kohta – Käsite ”ajoneuvojen käyttö” – Maatilalla tapahtunut onnettomuus – Onnettomuus, johon oli osallisena paikallaan oleva traktori, jonka moottori oli käynnissä kasvinsuojeluaineen sumuttamiseen tarkoitetun pumpun käyttämiseksi

Ennakkoratkaisupyynnön oli tehnyt  Tribunal da Relação de Guimarães (Guimarãesin ylioikeus, Portugali).

Ennakkoratkaisupyyntö koskee moottoriajoneuvojen käyttöön liittyvän vastuun varalta otettavaa vakuutusta ja vakuuttamisvelvollisuuden voimaansaattamista koskevan jäsenvaltioiden lainsäädännön lähentämisestä 24.4.1972 annetun neuvoston direktiivin 72/166/ETY (EYVL 1972, L 103, s. 1; jäljempänä ensimmäinen direktiivi) 3 artiklan 1 kohdan tulkintaa.

Ennakkoratkaisupyyntö on esitetty asiassa, jossa kantajina ovat Isabel Maria Pinheiro Vieira Rodrigues de Andrade ja Fausto da Silva Rodrigues de Andrade (jäljempänä yhdessä pariskunta Rodrigues de Andrade) ja vastaajina ovat José Manuel Proença Salvador, Crédito Agrícola Seguros – Companhia de Seguros de Ramos Reais SA (aiemmin Rural Seguros – Companhia de Seguros SA, jäljempänä CA Seguros) ja Jorge Oliveira Pinto ja jossa on kyse siitä, että pariskunta Rodrigues de Andrade on velvoitettu maksamaan korvaus José Manuel Proença Salvadorin kärsimästä vahingosta, joka johtuu hänen puolisonsa kuolemasta onnettomuudessa, johon oli osallisena traktori ja joka tapahtui maatilalla, jolla hänen puolisonsa työskenteli.

Unionin tuomioistuin (suuri jaosto) on ratkaissut asian seuraavasti:

Moottoriajoneuvojen käyttöön liittyvän vastuun varalta otettavaa vakuutusta ja vakuuttamisvelvollisuuden voimaansaattamista koskevan jäsenvaltioiden lainsäädännön lähentämisestä 24.4.1972 annetun neuvoston direktiivin 72/166/ETY 3 artiklan 1 kohtaa on tulkittava siten, ettei siinä tarkoitetun käsitteen ”ajoneuvojen käyttö” piiriin kuulu tilanne, jossa maataloustraktori oli osallisena onnettomuudessa, kun traktorin pääasiallisena tehtävänä ei tämän onnettomuuden sattuessa ollut sen käyttäminen liikennevälineenä vaan se, että se oli työkoneena kasvinsuojeluaineen sumuttamiseen tarkoitetun pumpun käyttämiseen tarvittava voimanlähde.

Linkki asiaan C-514/16

Unionin tuomioistuimen lehdistötiedote