rss Euroopan unioni

8.5.2018

Eduskunnan kirjasto: EU:n tietosuojauudistuksen kansallinen täytäntöönpano -tietopaketti

Tietopakettiin on koottu tietoa EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen ja tietosuojadirektiivin implementoinnista Suomessa. Tietopaketissa seurataan ehdotettujen yleislakien (tietosuojalaki ja laki henkilötietojen käsittelystä rikosasioissa ja kansallisen turvallisuuden ylläpitämisen yhteydessä) valmisteluvaiheita ja eduskuntakäsittelyä.

Uusi tietosuoja-asetus on yleissäädös, joka koskee lähtökohtaisesti kaikenlaista henkilötietojen käsittelyä. Se sisältää säännökset rekisteröidyn oikeuksista sekä rekisterinpitäjän ja henkilötietojen käsittelijän velvollisuuksista. Yleinen tietosuoja-asetus on tullut voimaan 25.5.2016, ja sitä aletaan soveltaa jäsenvaltioissa 25.5.2018.

EU:n yleinen tietosuoja-asetus edellyttää Suomessa henkilötietolainsäädännön tarkistamista. Asetuksen mukaiset muutokset esitetään toteutettavan säätämällä uusi tietosuojalaki joka toimisi henkilötietojen käsittelyä koskevana yleislakina.

Uusi tietosuojadirektiivi korvaa vuonna 2008 annetun puitepäätöksen 2008/977/YOS rikosasioissa tehtävissä sekä poliisi- ja oikeudellisessa yhteistyössä käsiteltävien henkilötietojen suojaamisesta. Tietosuojadirektiivi on saatettava kansallisesti voimaan 6.5.2018 mennessä. Suomessa direktiivin täytäntöönpanoa valmisteleva työryhmä (tietosuojadirektiivityöryhmä) ehdottaa, että direktiivin kansalliseksi täytäntöön panemiseksi säädetään laki henkilötietojen käsittelystä rikosasioissa ja kansallisen turvallisuuden ylläpitämisen yhteydessä.