SM: Komissio ehdottaa palautuspäätösten sisällyttämistä Schengenin tietojärjestelmään

23.2.2017 | Oikeusuutiset

Valtioneuvosto antoi 23.2. eduskunnalle kirjelmän Euroopan komission ehdotuksista Schengenin tietojärjestelmän (SIS) muuttamisesta

Komissio ehdottaa muun muassa palautuspäätösten sisällyttämistä Schengenin tietojärjestelmään. Tavoitteena on määritellä miten tietojärjestelmää voitaisiin hyödyntää laittomasti EU:n alueella oleskelevien kolmansien maiden kansalaisten palauttamisessa.

Jäsenvaltioille tulisi velvollisuus tallentaa tiedot turvapaikanhakijoiden palautuspäätöksistä järjestelmään. EU-maissa sovelletaan yhteistä direktiiviä alueella laittomasti oleskelevien EU:n ulkopuolisten maiden kansalaisten palauttamiseksi. Tällä hetkellä ei kuitenkaan ole järjestelmää, jossa voitaisiin jakaa tietoa EU:n jäsenvaltioiden tekemistä palautuspäätöksistä ja toteutuneista palautuksista. Kun palautuspäätöksen kohteena oleva henkilö on poistunut EU:n alueelta, päätökseen liittyvät tiedot tulisi poistaa järjestelmästä.