ECC-Net 10 vuotta: Euroopan kuluttajakeskukset auttaneet satoja tuhansia kuluttajia

2.6.2015 | Oikeusuutiset

Markku Fredman

Euroopan kuluttajakeskusten verkosto (ECC-Net) juhlii kymmenettä toimintavuottaan. Toimintansa aikana, vuodesta 2005 alkaen kuluttajakeskukset ovat saaneet yli 650 000 tietopyyntöä kuluttajilta koskien EU:n kuluttajanoikeuksia – määrä kasvoi 30 % vuosien 2012-2014 aikana

Lisäksi verkosto on kymmenen vuoden aikana auttanut noin 300 000
kuluttajaa heidän rajat ylittävään kauppaan liittyvissä valituksissaan.
Valtaosa valituksista koskee nykyään maiden rajat ylittävää
verkkokauppaa.

Valitusmäärissä on tapahtunut 16 %:n kasvu vuosina 2012-2014. Yli
kaksi kolmasosaa valituksista on pystytty ratkaisemaan sovinnollisesti
kuluttajien ja elinkeinonharjoittajien kesken. 

Euroopan parlamentissa Brysselissä juhlistetaan tänään 2.6. Euroopan
kuluttajakeskusten verkoston 10-vuotista toimintaa. Samalla on julkaistu
raportti ”The European Consumer Centres Network – 10 years serving Europe’s consumers”,
jossa esitellään verkoston vuosien mittaan käsittelemiä valitusaiheita
ja -määriä ja siinä tarjotaan myös maakohtaiset tilastot ja esimerkkejä
kuluttajakokemuksista kunkin EU-maan, Islannin ja Norjan osalta. Suomi
on ollut mukana Euroopan kuluttajakeskusten verkostossa sen toiminnan
alusta, vuodesta 2005 asti.

Yli kaksi kolmasosaa valituksista koskee sähköistä kaupankäyntiä

Yli kaksi kolmasosaa Euroopan kuluttajakeskusten verkoston saamista
valituksista koskee nykyään maiden rajat ylittävää verkkokauppaa. Tämä
kuvastaa kuluttajien kiinnostusta hyvin toimiviin digitaalisiin
sisämarkkinoihin. Arvioiden mukaan kuluttajat voisivat säästää valtavia
summia – noin 12 miljardia euroa vuodessa – jos he hyödyntäisivät
kaikkia tavaroita ja palveluita, joita on saatavilla verkossa EU:ssa.

Euroopan kuluttajakeskusten verkosto on verkkokaupan ongelmien ja
ilmiöiden asiantuntijana tärkeässä asemassa edistämässä EU:n
digitaalisten sisämarkkinoiden strategian kehittämistä ja
tiedottamisesta. Vuonna 2014 kuluttajakeskusten eri maiden
verkkosivuilla vierailtiin yli 3,5 miljoonaa kertaa.

Verkoston 10-vuotisjuhlaan osallistuva EU:n kuluttaja-asioiden komissaari Věra Jourová: ”Kuluttajapolitiikka
on korkealla komission asialistalla. Kun yhä useammat kuluttajat
tekevät ostoksia verkossa, tulee Euroopan kuluttajakeskusten rooli rajat
ylittävien riita-asioiden ratkaisussa olemaan tärkeämpi kuin koskaan
kuluttajien neuvojana ja sen varmistajana, että kuluttajien oikeuksia
kunnioitetaan ja he voivat täysin luottaa digitaaliseen talouteen.”

Suomessa palvelun kysyntä on kasvanut

Euroopan kuluttajakeskuksen Suomen toimipiste kirjasi yli 2600 uutta
kuluttajayhteydenottoa vuonna 2014, mikä tarkoitti 44 % kasvua
edellisvuoteen verrattuna. Sovinto syntyi 50 %:ssa soviteltavaksi
otetuista asioista, mikä on hyvää keskitasoa Euroopan kuluttajakeskusten
verkostossa. Valitusten kärkiaiheet Suomessa liittyivät
verkko-ostamiseen ja lentomatkustamiseen. Vuonna 2014 Suomessa
valitettiin eniten virolaisista ja saksalaisista yrityksistä.

Vaikka kaikki eivät asioi verkossa, on huomattava määrä
suomalaiskuluttajia löytänyt Euroopan markkinat ja niiden laajat
valikoimat ja kilpailukykyiset tarjoukset. Euroopan kuluttajakeskus
Suomessa on ylpeä siitä, että olemme saaneet vuosien varrella auttaa
tuhansia suomalaiskuluttajia hyötymään Euroopan ostospaikoista ja myös
saamaan rahansa takaisin mahdollisissa ongelmatilanteissa. Toivomme yhä
useamman kuluttajan löytävän palvelumme, niin opastavan tiedon muodossa,
jota verkkokaupasta ja matkustamisesta verkkosivuillamme ja
sosiaalisessa mediassa tarjoamme, kuin konkreettisena ja maksuttomana
apuna ongelmatilanteissa”,
toteaa johtaja Leena Lindström Euroopan kuluttajakeskuksen Suomen toimipisteestä.

Lisätietoa

Tilaa
Ilmoita
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments