Euroopan parlamentti: Kohti modernimpia, joustavampia ja halvempia tavaramerkkejä

24.2.2014 | Oikeusuutiset

Markku Fredman

Kaupankäynti pohjautuu nykypäivänä vahvasti tavaramerkkeihin. Koska brändeistä on tullut tärkeämpiä ja globaalimpia, on tavaramerkkisuojan täytynyt myös kehittyä. Cecilia Wikström (ALDE, Ruotsi) vastaa EU-tavaramerkkilainsäädännön uudistamisen läpiviennistä parlamentissa

Kuinka tärkeitä tavaramerkit ovat brändäämisen kannalta?

Wikström: Ne ovat erittäin tärkeitä.
Elämme globalisoituvassa maailmassa, jossa tavaramerkkien ja niiden
omistajien suojeleminen on olennaista. Tavaramerkki on itse asiassa
pysyvämpi kuin patentti, sillä patentti vanhenee jossain vaiheessa,
mutta tavaramerkin voi uusia ikuisesti.

Tavaramerkki “paketoi tuotteet, ja sitä ilman ei
pitäisi olla markkinoilla”, toteaa Sisämarkkinoilla toimiva
yhdenmukaistamisvirasto (OHIM), joka vastaa tavaramerkkien
rekisteröinneistä ja on ottanut vastaan 1,1 miljoonaa pyyntöä vuonna
1996 tapahtuneen perustamisensa jälkeen.

Wikström: Tavaramerkin omistaja voi
päättää, rekisteröikö tavaramerkin kansallisesti vai eurooppalaisella
tasolla. Jos haluaa tuoda tavaramerkin markkinoille vain Ranskassa,
Belgiassa ja Saksassa, se on mahdollista. Mutta jos haluaa
eurooppalaista suojaa, sekin on mahdollista.

On normaalia, että kustannukset eivät ole samat, jos
suojaa pyydetään vain yhteen maahan tai että suojaa pyydetään koko EU:n
alueelle. Kustannuksissa täytyy olla eroja. Maksuista täytyy vielä
sopia.

Jäsenmaiden tavaramerkkilainsäädännön
harmonisoiva lainsäädäntö on ollut voimassa yli 20 vuotta. Mitä
muutoksia uudet säännöt tuovat mukanaan?

Wikström: Tämä ei ole
vallankumouksellinen uudistus, lähinnä vain päivitys. Mutta se parantaa
yhteistyötä kansallisten tavaramerkkitoimistojen ja Euroopan Alicantessa
sijaitsevan tavaramerkkitoimiston välillä. Se lisää öljyä koneistoon.

Lisätietoa

Tilaa
Ilmoita
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments