Euroopan komission Suomen-edustusto: Tarvitaan parempaa kuluttajansuojaa lomamatkansa itse räätälöiville

5.8.2014 | Oikeusuutiset

Markku Fredman

Miljoonat matkaajat voivat nauttia huolettomasta lomasta jo EU:n nykyisten, perinteisiä pakettimatkoja koskevien kuluttajansuojasääntöjen puitteissa. Kohteesta pääsee esimerkiksi varmasti kotiin, vaikka lennon, hotellin ja vuokra-auton varannut matkatoimisto menisi konkurssiin

Pakettimatkasäännöt ovat kuitenkin peräisin jo vuodelta 1990. Sen
jälkeen lomavarausten tekeminen on muuttunut täysin. Ennen vanhaan
valittiin yleensä matkatoimiston esitteestä valmis paketti. Nykyään yhä
useammat kuluttajat räätälöivät matkansa itse internetissä.

Euroopan komissio
esitti jo vuosi sitten, että perinteisiä pakettimatkoja koskeva suoja
laajennettaisiin koskemaan myös itse räätälöityjä matkoja. Euroopan
parlamentti antoi ehdotukselle vahvan tukensa viime maaliskuussa.
Seuraavaksi jäsenmaiden ministerien on päästävä siitä yksimielisyyteen.
Se on kaikkien EU:n kansalaisten etu.

Mihin uudistusta tarvitaan?

Noin 23 prosenttia
lomamatkailijoista varaa edelleen pakettiloman perinteiseen tapaan. Sen
sijaan 20 prosenttia kokoaa matkansa itse. Esimerkiksi lennot ja
hotellin voi varata yhdellä verkkosivustolla ja auton vuokrata toisella.
Monet eivät kuitenkaan tällöin tiedä, kuinka laajaan suojaan heillä on
oikeus, jos matkan aikana jotain menee pieleen. Säännöt on päivitettävä
nykyvaatimusten mukaisiksi.

Mitä etua uusista säännöistä on?

Ne arviolta 120
miljoonaa kuluttajaa, jotka räätälöivät itse matkansa, saavat
uudistuksen myötä parempaa suojaa erityisesti verkkokaupassa. He
tietävät, minkä tyyppistä tuotetta ovat ostamassa ja millaista suojaa
matkajärjestelyihin sisältyy. He hyötyvät myös sopimuksen
allekirjoittamisen jälkeisiä hinnankorotuksia koskevan sääntelyn ja
tiedotusvelvollisuuden kiristämisestä.

Lisäksi uudistus
selkeyttää vastuita, jos jokin menee vikaan. Matkustajan peruutusoikeus
laajenee koskemaan esimerkiksi “väistämättömiä ja poikkeuksellisia
olosuhteita” matkakohteessa. Myös oikeus hakea korvausta laajenee:
Kuluttajat saavat ensimmäistä kertaa mahdollisuuden hakea korvausta koko
EU:ssa ns. aineettomista vahingoista, kuten loman pilalle menemisestä.

Myös yritykset
hyötyvät. Maksukyvyttömien yritysten kansalliset suojajärjestelmät
tunnustetaan uusien sääntöjen mukaan myös muissa EU-maissa. Tämä
vähentää byrokratiaa ja auttaa luomaan tasapuoliset toimintaedellytykset
matkailumarkkinoilla. 

Ennen kuin EU:n
kansalaiset voivat hyötyä uusista säännöistä, Euroopan parlamentin ja
EU:n jäsenmaiden ministerien on kuitenkin päästävä yhteisymmärrykseen
niiden lopullisesta muodosta. Jos sopu saadaan aikaan vielä tämän syksyn
aikana, uudet säännöt voidaan hyväksyä jo ensi vuoden alkukuukausina.
Silloin myös itse matkansa koostaneet pääsevät nauttimaan lomastaan
täysin rinnoin, kun he tietävät tarkkaan, millaiseen turvaverkkoon he
voivat luottaa vuoden hartaimmin odotettuina viikkoina.

Lisätietoa

Tilaa
Ilmoita
0 Comments
Inline Feedbacks
View all comments