rss Oikeudellisia uutisia

18.5.2018 Tietosuojavaltuutetun toimisto: EU:n tietosuoja-asetus tuo uusia oikeuksia omiin henkilötietoihin 25. toukokuuta alkaen

Henkilötietojen käsittelyn perusperiaatteet ja rekisteröidyn henkilön oikeudet säilyvät uudistuksessa pääosin ennallaan. Henkilöllä on jatkossakin oikeus esimerkiksi tarkastaa itseään koskevat tiedot sekä pyytää oikaisemaan virheelliset tiedot ja poistamaan tarpeettomat tiedot

18.5.2018 Euroopan komissio: Telepalveluiden osto verkossa - EU: n komissio ja kuluttajansuojaviranomaiset paljastavat harhaanjohtavia menetelmiä

EU: n komissio ja kansalliset kuluttajansuojaviranomaiset julkaisivat tänään EU:n laajuisen tarkastelun 207 sivustosta, joilla tarjotaan lankaliittymiä, matkapuhelimia, internetiä, äänen suoratoistoa tai videon suoratoistoa

17.5.2018 Eu:n tuomioistuimen tuomio kuluttajasopimusten kohtuuttomista ehdoista annetun direktiivin tulkinnasta

Ennakkoratkaisupyyntö – Direktiivi 93/13/ETY – Elinkeinonharjoittajan ja kuluttajan välisten sopimusten kohtuuttomat ehdot – Se, että kansallinen tuomioistuin tutkii viran puolesta, kuuluuko sopimus mainitun direktiivin soveltamisalaan – 2 artiklan c alakohta – Elinkeinonharjoittajan käsite – Korkea-asteen oppilaitos, jonka rahoitus taataan pääosin julkisista varoista – Sopimus lukukausi- ja opintomatkamaksujen korottomasta takaisinmaksusuunnitelmasta

17.5.2018 Julkisasiamiehen ratkaisuehdotus eurooppalaisen pidätysmääräyksen kieltäytymisperusteiden tulkinnasta

17.5.2018 Korkeimman hallinto-oikeuden presidentiksi esitetään Kari Kuusiniemeä

Valtioneuvosto esittää, että korkeimman hallinto-oikeuden presidentiksi nimitetään oikeustieteen tohtori, korkeimman hallinto-oikeuden oikeusneuvos Kari Kuusiniemi syyskuun alusta.

17.5.2018 Asianajaja Markku Fredmanin tohtorinväitös 19.5.2018 Turussa

Puolustusasianajajan tehtävät ovat lisääntyneet rikosoikeudenkäynneissä merkittävästi

16.5.2018 Eurostat: Tilastotietoja alaikäisistä ilman huoltajaa saapuneista turvapaikanhakijoista vuonna 2017

Yli 31000 alaikäistä turvapaikanhakijaa rekisteröitiin EU: ssa vuonna 2017