rss Oikeudellisia uutisia

17.11.2018 14-vuotiaan pyytämä suullinen käsittely olisi tullut järjestää hallinto-oikeuden käsittelemässä lastensuojeluasiassa

15.11.2018 SM: EU haluaa puuttua terroristiseen verkkosisältöön lainsäädännöllä

Euroopan komissio esittää lainsäädäntöä, jolla torjuttaisiin terroristisen verkkosisällön leviämistä internetissä. Komission ehdotus sisältää velvoitteita sekä internetpalveluiden tarjoajille että jäsenmaille. Valtioneuvosto antoi 15.11. eduskunnalle kirjelmän komission asetusehdotuksesta

15.11.2018 Eu:n tuomioistuimen tuomio lentoliikennettä koskevassa asiassa

14.11.2018 Pyyntihintatilastoihin perustuva autoverokäytäntö ei ollut syrjivää

14.11.2018 Toimittajalla oikeus saada tietää miksi poliisimies oli pidätetty virasta

Käräjäoikeuden tuomio ei lähtökohtaisesti ole salassa pidettävä, mutta hallintoviranomaisen hallussa olevana se ei yleensä sellaisenaan ole yleisöjulkinen asiakirja.

13.11.2018 Euroopan parlamentti: Junamatkustajien oikeuksiin parannuksia EU:ssa

Apua vammaisille matkustajille ja parempia korvauksia junan myöhästyessä - näin mepit haluavat parantaa raidematkustajien oikeuksia EU:ssa

13.11.2018 Kunnan teettämä viestintäsuunnitelma ei sisältänyt liikesalaisuuksia vaan oli julkinen asiakirja

KHO:2018:153 Asiakirjajulkisuus – Viestintäsuunnitelma – Kunnan viestintä – Yksityinen liikesalaisuus