rss Oikeudellisia uutisia

20.9.2017 Euroopan parlamentti: Vammaisille henkilöille esteettömämpi pääsy tuotteiden ja palveluiden pariin

Uusilla säännöillä edistetään tuotteiden ja palveluiden esteettömyyttä vammaisille. Esimerkiksi pääsyä pankki-, matkalippu- ja lähtöselvitysautomaateille parannetaan

20.9.2017 Julkisasiamiehen ratkaisuehdotus avioeroon sovellettavaa lakia koskevassa asiassa (Rooma III -asetus)

20.9.2017 EIT:n suuren jaoston paneeli hyväksyi kuusi valitusta suuren jaoston käsittelyyn

Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen (EIT) suuren jaoston viidestä tuomarista koostuva paneeli hyväksyi maanantaina poikkeuksellisen monta valitusta suuren jaoston käsittelyyn. 29:stä paneelin käsittelyssä olleesta valituksesta hyväksyttiin neljä vastaajina olleiden hallitusten pyyntöä ja kaksi valittajien pyyntöä saattaa asia suuren jaoston käsittelyyn.

20.9.2017 Esitys uudeksi nimilaiksi eduskunnalle

Hallitus esittää, että etu- ja sukunimeä koskeva lainsäädäntö uudistetaan kokonaisuudessaan.

20.9.2017 Oikeusministeriön hallinnonala valtion talousarvioesityksessä vuodelle 2018

Määrärahataso on noin 13 miljoonaa euroa pienempi kuin kuluvana vuonna.

19.9.2017 EU:n tuomioistuimen tuomio lentomatkustamista koskevassa asiassa

Matkustajille lennon, johon kuuluuliittymälento, peruuttamisen tai pitkäaikaisen viivästymisen johdosta annettava korvaus on laskettava käyttäen linnuntietä mitattua matkaa lähtö-ja määrälentoaseman välillä

19.9.2017 OM: Rikosrekisteritietojen vaihtoa halutaan laajentaa EU:n ulkopuolisten maiden kansalaisiin

EU aikoo tehostaa jäsenvaltioiden yhteistyötä rikosrekisteritietojen vaihtamisessa

19.9.2017 EIT arvioi käytännössä koko elämänsä Yhdistyneessä kuningaskunnassa asuneen henkilön karkottamista Nigeriaan

Euroopan ihmisoikeustuomioistuin (EIT) on tuoreessa ratkaisussaan arvioinut tilannetta, jossa viranomaiset olivat päättäneet 2-vuotiaasta lähtien Yhdistyneessä kuningaskunnassa asuneen, rikoksiin syyllistyneen Nigerian kansalaisen karkottamisesta. Miehellä oli vuonna 2012 syntynyt poika ja pojan äidillä puolestaan ei ollut mitään siteitä Nigeriaan.

Uutiset toimittavat:

Markku Fredman (markku.fredman(at)fredman-mansson.fi): Kotimaiset tuomioistuimet & Kotimaiset tietolähteet

Kirsi Hela (kirsi.hela(at)oikeus.fi): Euroopan unioni

Jussi Sarvikivi (jussi.sarvikivi(at)reims.fi): Kansainväliset tietolähteet