rss Oikeudellisia uutisia

22.1.2018 Tasingon maksaminen vähemmistöosakkeina oli kohtuutonta

VaaHO:2017:9 Osituksen moite Tasinko Tasingoksi määrättävä omaisuus Kohtuuttomuus tai shikaanimaisuus

19.1.2018 Euroopan komissio: Vihapuhetta torjutaan verkossa – komission aloite tuottaa tulosta, uusia verkkoalustoja mukaan

Tietotekniikkayritykset ovat poistaneet keskimäärin 70 prosenttia niille ilmoitetusta laittomasta vihapuheesta. Tämä käy ilmi kansalaisjärjestöjen ja julkisten tahojen toteuttamasta kolmannesta arvioinnista, jossa tarkasteltiin verkossa levitettävän laittoman vihapuheen torjuntaa koskevien käytännesääntöjen täytäntöönpanoa

19.1.2018 EU:n tuomioistuimen tuomio pääomien vapaasta liikkuvuudesta

19.1.2018 Avopuolison isän tekemän talonrakennustyön arvoa ei hyvitetty omaisuuden erottelussa

KKO:2018:5 Avoliitto - Omaisuuden erottelu - Hyvitys yhteistalouden hyväksi annetusta panoksesta

18.1.2018 Kuolinpesän arvo-osuustiliin voitiin tehdä merkintä pesän osakkaan osuuden ulosmittauksesta

KKO:2018:4 Ulosottokaari - Ulosmittaus - Ulosmittauksen varmistaminen

17.1.2018 MTV.fi: EU vaatii tiukennuksia – Tivi: Youtuben pitää tarkastaa kaikki sisältö ennakkoon

Europpan unionin komission uuden lakiuudistuksen myötä sosiaalisen median palveluiden tulisi tehdä suuria panostuksia algoritmipohjaiseen tunnistukseen ja sisällön sensurointiin

17.1.2018 Eduskunta Brysselin asiantuntijan katsaus: Kevään 2018 ajankohtaiset EU-asiat

Komissio on tämän vuoden työohjelmassaan ilmoittanut antavansa toimikautensa viimeiset lainsäädäntöesitykset tämän kevään aikana. Pääosin kyse on viimeisistä silauksista useisiin koko vaalikauden käynnissä oleviin hankkeisiin, kuten digitaalisiin sisämarkkinoihin, energiaunioniin, muuttoliikeagendaan ja turvallisuusunioniin

17.1.2018 KHO:n ennakkoratkaisu asunnon luovutuksen verovapaudesta kun osakehuoneiston sijaan rakennetaan uusia asuntoja

KHO:2018:9 Ennakkoratkaisu – Tulovero – Henkilökohtaisen tulon verotus – Oman asunnon luovutuksen verovapaus – Rakennuspaikkaosakkeiden luovutuksesta saatu voitto – Tulon veronalaisuus

Uutiset toimittavat:

Markku Fredman (markku.fredman(at)fredman-mansson.fi): Kotimaiset tuomioistuimet & Kotimaiset tietolähteet

Kirsi Hela (kirsi.hela(at)oikeus.fi): Euroopan unioni

Jussi Sarvikivi (jussi.sarvikivi(at)reims.fi): Kansainväliset tietolähteet