rss Oikeudellisia uutisia

23.2.2017 Tuomarinimityksiä 24.2.2017: Asianajaja Mika Kinnunen hovioikeudenneuvokseksi Vaasaan

Valtioneuvosto esitti, että tasavallan presidentti päättäisi seuraavat nimitysasiat:

23.2.2017 STM: Komissiolta ehdotus jäsenmaiden sosiaaliturvajärjestelmien yhteensovittamisen uudistamisesta

Hallitus on tänään lähettänyt eduskunnalle tiedoksi komission 13. joulukuuta 2016 antaman ehdotuksen Euroopan unionin jäsenmaiden sosiaaliturvajärjestelmien yhteensovittamisesta

23.2.2017 SM: Komissio ehdottaa palautuspäätösten sisällyttämistä Schengenin tietojärjestelmään

Valtioneuvosto antoi 23.2. eduskunnalle kirjelmän Euroopan komission ehdotuksista Schengenin tietojärjestelmän (SIS) muuttamisesta

23.2.2017 EOA huolissaan riita-asioiden käsittelyaikojen kestosta

Keväällä 2015 vireille tulleen asian valmisteluistunto luvassa keväällä 2017.

22.2.2017 Euroopan unionin perusoikeusvirasto: Lapsiystävällinen oikeus: Raportti lapsen näkökulmasta

Raportin mukaan oikeudenkäynneissä mukana oleva lapset kokevat pelkoa, huomiotta jättämistä ja huonoa perehdyttämistä. Raporttia varten lapsilta eri EU:n jäsenvaltioista kysyttiin kokemuksia ja näkemyksiä

21.2.2017 Oikeusapu- ja edunvalvontaviraston perustamista selvitetään

Tähän mennessä erillisvirastoina Valtakunnansyyttäjänvirasto, Rikosseuraamuslaitos ja Valtakunnanvoudinvirasto. Tuomioistuinvirasto on perusteilla.

21.2.2017 VM: EU täydentää lainsäädäntöä veronkierron torjunnasta

EU-maiden valtiovarainministerit pääsivät tiistaina 21. helmikuuta sopuun siitä, että direktiiviä veronkiertämisen torjunnasta täydennetään. Uudella lainsäädännöllä on tarkoitus estää se, että yritykset välttävät veroja hyödyntämällä verokohtelun eroavuuksia eri maiden välillä

Uutiset toimittavat:

Markku Fredman (markku.fredman(at)fredman-mansson.fi): Kotimaiset tuomioistuimet & Kotimaiset tietolähteet

Kirsi Hela (kirsi.hela(at)oikeus.fi): Euroopan unioni

Jussi Sarvikivi (jussi.sarvikivi(at)reims.fi): Kansainväliset tietolähteet