rss Oikeudellisia uutisia

24.9.2018 VM: Suomi panee täytäntöön EU-asetuksen arvopaperistamisesta

Lainmuutoksilla pannan täytäntöön EU-asetus yksinkertaisesta, läpinäkyvästä ja standardoidusta arvopaperistamisesta. Hallitus antoi esityksen muutoksista torstaina 20. syyskuuta

24.9.2018 Oikeusvaltioperiaate: Euroopan komissio haastaa Puolan Euroopan unionin tuomioistuimeen Puolan korkeimman oikeuden riippumattomuuden suojelemiseksi

Euroopan komissio on tänään päättänyt nostaa Puolaa vastaan kanteen EU:n tuomioistuimessa, koska Puolan korkeinta oikeutta koskeva uusi laki loukkaa oikeuslaitoksen riippumattomuuden periaatetta. Tuomioistuinta pyydetään myös määräämään välitoimia siihen asti, että se antaa asiassa tuomion

24.9.2018 Sekä hallinto- että markkinaoikeus katsovat, etteivät voi tutkia tavaramerkkiin liittyvää asiaa

Markkinaoikeus: Suomen Hypoteekkiyhdistys > Sisäministeriö: tavaramerkki - valitusasia - markkinaoikeuden toimivalta

24.9.2018 Käräjätuomari syytteeseen tuottamuksellisesta virkasalaisuuden rikkomisesta

Käräjätuomarin epäillään syyllistyneen rikokseen, kun hän huolimattomuuttaan päätti toimittaa tiedotusvälineille tuomion kappaleen, johon sisältyi salassa pidettäviä asianomistajien nimiä.

24.9.2018 Asianajotoimiston laskun maksamista ei voitu kyseenalaistaa kunnallisvalituksella

KHO: Kunnallisasiaa koskeva valitus, asianajotoimiston laskuttamisen kustannusten hyväksyminen

21.9.2018 Perustuslain muuttamista koskeva perustuslakivaliokunnan mietintö valmistunut

Perustuslakivaliokunta esittää luottamuksellisen viestinnän suojaa koskevan esityksen hyväksymistä muutettuna.

21.9.2018 Julkisasiamiehen ratkaisuehdotus uskonnollisten rituaalien mukaisista eläinten teurastusmenetelmistä

20.9.2018 EU:n kuluttajansuojasäännöt: Airbnb sitoutuu noudattamaan Euroopan komission ja EU:n kuluttajaviranomaisten vaatimuksia

Euroopan komission ja EU:n kuluttajaviranomaisten heinäkuisen kehotuksen jälkeen Airbnb on sitoutunut tekemään ehtoihinsa tarpeelliset muutokset ja parantamaan hintojen ilmoittamista

Uutiset toimittavat:

Markku Fredman (markku.fredman(at)fredman-mansson.fi): Kotimaiset tuomioistuimet & Kotimaiset tietolähteet

Kirsi Hela (kirsi.hela(at)oikeus.fi): Euroopan unioni