rss Oikeudellisia uutisia

17.11.2017 Käräjätuomarille ja syyttäjälle huomautukset. Syytetty suoritti 20 tuntia liikaa yhdyskuntapalvelua.

Syyttäjä vaati ja tuomari tuomitsi ehdollisen rangaistuksen täytäntöönpantavaksi ilman laillista perustetta.

16.11.2017 Euroopan parlamentti: Mepit hyväksyivät uudet säännöt EU:n työpaikkojen ja teollisuuden suojelemiseksi

Euroopan parlamentin jäsenet hyväksyivät keskiviikkona 15.11 uudet säännöt, joilla pyritään puuttumaan polkumyyntiin tai vientituettuun tuontiin EU:n ulkopuolisista maista

16.11.2017 Euroopan parlamentti: Turvapaikkapolitiikka: Parlamentti valmis neuvotteluihin EU-maiden kanssa Dublin-menettelystä

16.11.2017 Liiketoimintakieltoa tehostetaan

Liiketoimintakieltoa koskevan lain soveltamisala laajenee ammattitoimintaa harjoittaviin yksityisiin elinkeinonharjoittajiin.

16.11.2017 Tuomarinimityksiä 17.11.2017. Juha Mäkelä korkeimman oikeuden jäseneksi

Valtioneuvosto esitti, että tasavallan presidentti päättäisi seuraavat nimitysasiat:

16.11.2017 Tarkkailuhaalareiden käytöstä vankilassa 2.000 euron korvaus

HelHO:2017:13 Tarkkailuhaalarin käyttö Vahingonkorvaus Euroopan ihmisoikeussopimus Yksityiselämän kunnioittaminen Perustuslaki Oikeus henkilökohtaiseen koskemattomuuteen

16.11.2017 Helsingin hovioikeus asetti kaksi kuulustelukertomusta hyödyntämiskieltoon Jari Aarnion asiassa

Toiseen kuulusteluun henkilö oli viety yllättäen hänelle tarjotun lounaan jälkeen. Toisessa kuulusteltavan avustaja oli alkoholin vaikutuksen alaisena.

16.11.2017 Epäillyn kertomusta ei saatu käyttää näyttönä hänen puolisonsa syytteen tueksi

THO:2017:7 Oikeudenkäyntimenettely, Todistelu - Esitutkintakertomuksen huomioon ottaminen oikeudenkäynnissä - Hyödyntämiskielto

Uutiset toimittavat:

Markku Fredman (markku.fredman(at)fredman-mansson.fi): Kotimaiset tuomioistuimet & Kotimaiset tietolähteet

Kirsi Hela (kirsi.hela(at)oikeus.fi): Euroopan unioni

Jussi Sarvikivi (jussi.sarvikivi(at)reims.fi): Kansainväliset tietolähteet