rss Oikeudellisia uutisia

28.4.2017 Euroopan komissio: Komissiolta uusi ohjeasiakirja, jonka avulla kansalaiset voivat helpommin saattaa ympäristöön liittyvät tapaukset kansallisten tuomioistuinten käsiteltäväksi

Jos viranomaiset eivät noudata ympäristölainsäädäntöön perustuvia oikeuksia ja velvoitteita, yleisö voi saattaa ne vastuuseen

28.4.2017 As Oy:n sai ottaa huoneiston hallintaansa kun asukkaat eivät täyttäneet yhtiöjärjestyksen ikärajaehtoa

KKO:2017:22 Asunto-osakeyhtiö - Huoneiston ottaminen yhtiön hallintaan

28.4.2017 Konkurssi ei estänyt Verohallintoa valvomasta ulosmitattuun omaisuuteen kohdistuvia saataviaan

KKO:2017:21 Konkurssi Velan vanhentuminen - Julkisen saatavan vanhentuminen

27.4.2017 Euroopan komissio esittelee Euroopan sosiaalisten oikeuksien pilarin

Oikeudenmukaisemman ja sosiaalisesti vahvemman Euroopan rakentaminen on nykyisen komission keskeinen tavoite

27.4.2017 Euroopan komission huhtikuun kooste rikkomuspäätöksistä: Suomelle huomautus jätedirektiivin täytäntöönpanosta

Komissio on tänään lähettänyt Suomelle EU:n rikkomusmenettelyyn kuuluvan ns. perustellun lausunnon jätedirektiivin vaatimusten puutteellisesta sisällyttämisestä Suomen lainsäädäntöön

27.4.2017 VKSV: Asianajajan ammattinimikkeen lainvastainen käyttäminen ei ole vähäinen rikos

Asianajajan ammattinimikkeen lainvastainen käyttäminen, esitutkinnan rajoittaminen, vähäisyysperuste

27.4.2017 EIT: Asianajajan yrityksen pankkitilin tutkiminen yhden asiakkaan rikosepäilyn johdosta loukkasi EIS 8 artiklaa

EIT katsoi tänään periaatteellisesti merkittävässä tuomiossaan, että saksalaisasianajajan toimiston koko pankkitilin tutkiminen yhden asianajajan asiakkaan rikosepäilyn vuoksi oli suhteetonta etenkin huomioiden tutkimisen matala kynnys ("syytä epäillä rikosta"), tutkimuspyynnön laajuus, ammatinharjoittamisen luonteen ja asianajajan asiakkaiden paljastuminen syyttäjäviranoamisille, sekä tehokkaiden oikeussuojakeinojen puuttuminen.

26.4.2017 OM ottaa vastaan ns. lupalakimiesten hakemuksia Valvontalautakunnan jäseneksi ja varajäseneksi

Luvan saaneita oikeudenkäyntiavustajia edustava jäsen ja varajäsen Suomen Asianajajaliiton yhteydessä toimivaan valvontalautakuntaan

Uutiset toimittavat:

Markku Fredman (markku.fredman(at)fredman-mansson.fi): Kotimaiset tuomioistuimet & Kotimaiset tietolähteet

Kirsi Hela (kirsi.hela(at)oikeus.fi): Euroopan unioni

Jussi Sarvikivi (jussi.sarvikivi(at)reims.fi): Kansainväliset tietolähteet