rss Oikeudellisia uutisia

20.7.2017 Euroopan komissio: Tulliliitto: EU:n tulliviranomaiset takavarikoivat yli 41 miljoonaa väärennettyä tavaraa EU: n rajalla viime vuonna

Euroopan komission tänään julkaisemat luvut osoittavat, että tulliviranomaiset pidättivät yli 41 miljoonaa väärennettyjä tuotteita EU:n ulkorajoilla vuonna 2016. Tavaroiden arvo oli yli 670 miljoonaa euroa

20.7.2017 Julkisasiamiehen ratkaisuehdotus henkilötiedoista

Ennakkoratkaisupyyntö – Direktiivi 95/46/EY – Henkilötietojen käsittely – Henkilötietojen käsite – Oikeus tutustua omiin koevastauksiin – Korjausmerkinnät

20.7.2017 Olkiluodon ydinvoimalan liittyvässä välimiesmenettelyssä annettiin osapäätös

Lopullinen ja sitova osapäätös Kansainvälisen kauppakamarin (ICC) sääntöjen mukaisessa välimiesmenettelyssä, joka koskee Olkiluoto 3 EPR -ydinvoimaprojektin viivästymistä ja siitä aiheutuneita kustannuksia. ​

20.7.2017 Pysäköintivirhemaksun korottaminen edellyttää päätöksen erillistä tiedoksiantoa

Itä-Suomen HAO: Perustevalitus – Pysäköintivirhemaksu – Korotus - Tiedoksisaanti

19.7.2017 Hoitopaikanvalinta.fi: Miten sinne hoitoon oikein pääsee ulkomailla ja muita pohdintoja terveyspalveluista

Rajat ylittävän terveydenhuollon yhteyspiste kysyi kesäkuussa terveyspalvelujen käyttöön liittyviä tietotarpeita ja kokemuksia. Kyselyn tarkoituksena oli kartoittaa asiakkaiden tarpeita ja toiveita yhteyspisteen viestinnän ja Hoitopaikanvalinta.fi-verkkopalvelun kehittämiseksi

19.7.2017 Eu:n tuomioistuimen tuomio syrjimättömyydestä

Ennakkoratkaisupyyntö – Työntekijöiden vapaa liikkuvuus – Syrjintäkiellon periaate – Työntekijöiden edustajien valitseminen yrityksen hallintoneuvostoon – Jäsenvaltion lainsäädäntö, jolla rajataan äänioikeus ja vaalikelpoisuus koskemaan ainoastaan sellaisia työntekijöitä, jotka työskentelevät asianomaisen jäsenvaltion alueella

19.7.2017 Valtakunnansyyttäjää koskeva esitutkinta on siirtynyt syyteharkintaan

Keskusrikospoliisi on saanut valmiiksi esitutkinnan valtakunnansyyttäjä Matti Nissisen epäillystä virkavelvollisuuden rikkomisesta.

Uutiset toimittavat:

Markku Fredman (markku.fredman(at)fredman-mansson.fi): Kotimaiset tuomioistuimet & Kotimaiset tietolähteet

Kirsi Hela (kirsi.hela(at)oikeus.fi): Euroopan unioni

Jussi Sarvikivi (jussi.sarvikivi(at)reims.fi): Kansainväliset tietolähteet