rss Oikeudellisia uutisia

22.1.2019 Lakivaliokunta korostaa alaikäisen rikoksesta epäillyn oikeutta avustajaan

Lakivaliokunta antoi mietintönsä EU:n direktiivistä rikoksesta epäiltyjä tai syytettyjä lapsia koskevista menettelytakeista

22.1.2019 Lakivaliokunann mietintö esityksestä lapsen huollosta ja tapaamisoikeudesta annetun lain muuttamiseksi

Tuomioistuin voi päättää lapsen vuoroasumisesta. Lapselle voidaan vahvistaa oikeus tavata erityisen läheistä henkilöä. Tapaamisoikeutta koskevaan päätökseen voitaisiin asettaa uhkasakko.

22.1.2019 Oikeuskansleri: Sotilasoikeudenkäyntisäännöksiä tulisi muuttaa

Asetuksen mukaan tuomioistuimen sotilasjäsen menettää kelpoisuutensa jos työnantaja siirtää hänet toiseen tuomiopiiriin

21.1.2019 STM, Kela ja THL: Suomalaisella sähköisellä reseptillä voi hakea lääkkeitä eurooppalaisista apteekeista

Alkuvaiheessa palvelu toimii Suomessa ja Virossa. Myöhemmin Suomen apteekeista voidaan toimittaa muiden Euroopan maiden sähköisiä reseptejä