banneri_pori_600x300_0518

Asianajajaliitto SuomiAreenalla 16.7.2018

Tule ja testaa oikeustajusi!

Asianajajaliitto osallistui Porissa SuomiAreena-tapahtumaan ja järjesti näytösoikeudenkäynnin yhteistyössä improvisaatioteatteri Stella Polariksen kanssa maanantaina 16.7.2018 klo 17.30-18.30 Eetunaukion lavalla. Esitys havainnollisti yleisölle draaman keinoin, mitä oikeudenkäynnissä tapahtuu. Yleisö pääsi äänestämään oikeudenkäynnin ratkaisusta esityksen aikana ja voi näin testata oikeuskäsitystään.

SuomiAreenalla esitettävän näytösoikeudenkäynnin oikeustapauksena oli rikosoikeudenkäynti, jossa kuvitteelliset henkilöt Saara ja Kaija olivat syytettyinä porilaisessa baarissa tapahtuneesta pahoinpitelystä. Tunnin mittaiseen esitykseen tiivistyivät oikeudenkäynnin eri vaiheet. Esitys oli asiapitoinen, mutta myös viihdyttävä, sillä Saaraa ja Kaijaa esittävät näyttelijät hyödynsivät puheenvuoroissaan takaumia ja improvisaatiota.

banneri_pori_600x300_0518_esiintyjat

Näytösoikeudenkäynnin esiintyjäkaarti on nimekäs

Syyttäjän roolissa nähtiin valtakunnansyyttäjä Raija Toiviainen, tuomarina hovioikeuden presidentti Tapani Vasama ja asianajajia esittivät asianajajat Riitta Leppiniemi ja Antti Riihelä. Asianajaja Timo Santavuo esitti todistajaa. Improvisaatioteatteri Stella Polariksen näyttelijät Sari Havas ja Kirsti Kuosmanen esittivät oikeudenkäynnin osapuolia ja toivat esitykseen elävyyttä improvisaatioteatterin keinoin. Näyttelijä Elina Stirkkinen toimi esityksen kertojana ja juontajana.

Yleisöllä oli esityksen aikana mahdollisuus testata oikeustajunsa ottamalla kantaa oikeuden ratkaisuun

- Kansalaisten käsitykset tekojen rangaistavuudesta ja rangaistustasosta saattavat olla erilaisia kuin oikeudenhoidon ammattilaisten. Näistä on hyvä keskustella ja siksi Asianajajaliitto haluaa tehdä oikeudenkäyntiä tutuksi yleisölle. On hyvä tietää, mitä oikeudenkäynnissä tapahtuu ja millaiset seikat vaikuttavat tuomittaviin rangaistuksiin, sanoo Asianajajaliiton puheenjohtaja Jarkko Ruohola.

Rikoksissa ja rangaistuksissa on hyvin monenlaisia tasoja. Asianajajalla on tärkeä rooli oikeudenkäynnin oikeudenmukaisuuden varmistajana. Rikosoikeudenkäynnissä syytetyn avustajan tehtävänä on varmistaa, ettei syytöntä tuomita eikä epäiltyä tuomita ankarammasta teosta kuin mihin hän on syyllistynyt.

Ks. lisätietoa tapahtumasta www.suomiareena.fi

SuomiAreena_logo_print_2018_xlarge