Advokaatti 4/2018

Asianajajaliitto Suomi-areenassa – mutta miksi?

Advokaatti_4_2018_250pxSuomi-areenaan kokoontuu vuosittain Suomen poliittinen eliitti sekä toimittajat ja politiikan kommentaattorit. Tänä vuonna Asianajajaliittokin osallistui tapahtumaan. Miksi?

Järjestimme Suomi-areenassa näytösoikeudenkäynnin, josta kerrotaan lisää toisaalla tässä Advokaatissa. Eetunaukion käräjäsalissa käsitelty rikosjuttu oli kuvitteellinen, mutta tositapahtumiin perustuva. Vaikka aikaa oli vain tunti ja asianosaisten kertomukset olivat dramatisoituja, käsittelyn kulku vastasi tarkasti todellista pääkäsittelyä. Istuntoa seurannut runsas yleisö sai erinomaisen kuvan esimerkiksi ristiriitaisen näytön arvioinnin vaikeudesta ja rangaistuksen mittaamiseen vaikuttavista seikoista. Asianajajan työn tärkeys tuli hyvin selväksi.

Meidän kaikkien oikeudenhoidon ammattilaisten velvollisuus on tehdä työtämme tunnetuksi myös ammattipiirien ulkopuolella. Siihen on sekä periaatteellisia että käytännöllisiä syitä.

Puolasta, Unkarista ja Turkista kantautuu jatkuvasti uutisia oikeuslaitoksen riippumattomuuden loukkauksista, tuomarien erottamisista ja asianajajien kaltoinkohtelusta. Näille valtioille on yhteistä, että nykyiset vallanpitäjät on valittu demokraattisissa vaaleissa ja heidän toimintansa on ainakin näennäisesti maan lakien mukaista. Äänestäjien enemmistö ei pidä riippumattomia tuomioistuimia ja asianajajia tärkeinä, vaan asettaa muut arvot niiden edelle. Osasyy tähän on tietämättömyys siitä, mitä oikeussaleissa tapahtuu ja mihin riippumattomia tuomareita, syyttäjiä ja asianajajia tarvitaan. Vaikka Suomessa oikeusvaltion perinne on mainittuja maita vahvempi, ei vastaava tapahtumakulku olisi mahdoton meilläkään.

Suomessa tuomioistuinlaitoksen ja oikeusavun yhteenlasketut kulut ovat alle prosentti valtion budjetista. Suomalainen oikeudenhoito tuottaa korkealaatuisia tuloksia, mutta niitä joutuu odottamaan aivan liian kauan. Asianajajaliitto ei ole vastustanut tuomioistuinten tehostamistoimia, mutta esimerkiksi käräjäoikeusverkoston supistamisesta saatavat säästöt tulee käyttää jäljelle jäävien käräjäoikeuksien lisäresursseihin. Tuomareita ja syyttäjiä tarvitaan lisää, AIPAan tulee suunnata tarvittavat panostukset, tekoälyn hyödyntämistä pitää tutkia ja oikeusavun palkkioiden tulee turvata ammattitaitoiset asianajajat oikeusapujuttuihin. Kertomalla päättäjille siitä, mihin tuomioistuimia tarvitaan, voidaan toivoa myös panostuksia tuomioistuimiin.

Jarkko Ruohola

Suomen Asianajajaliiton puheenjohtaja

@JarkkoRuohola

Lue näköislehteä ›