Advokaatti 1/2018

#Eimilläänoikeudella

Advokaatti_1-2018_250pxKansainvälinen #MeToo-liike kannusti Suomessakin rohkeat juristinaiset kokoamaan kertomuksia seksuaalisesta häirinnästä juristialoilla. Asianajajaliitto päätti joulukuussa tehdä kyselyn seksuaalisen häirinnän ilmenemisestä asianajotoimistoissa. Kaikista kyselyyn vastanneista naisista häirinnän kohteeksi kertoo joutuneensa 26 prosenttia ja miehistä 6 prosenttia. Olin järkyttynyt sekä näin suurista määristä seksuaalista häirintää että monien vastanneiden tapahtumakuvauksista.

Asennemuutos on tärkein, mutta pelkkä ongelman toteaminen tai sen tuomitseminen ei riitä. Sen vuoksi Asianajajaliitto on käynnistänyt #Eimilläänoikeudella-toimintaohjelman. Ohjelmaa suunnittelee liiton varapuheenjohtaja Hanna Räihä-Mäntyharjun vetämä työryhmä. Sen suositukset tulevat koskemaan sekä asianajotoimistoja että Asianajajaliittoa organisaationa. Olemme myös mukana oikeusministeri Antti Häkkäsen käynnistämässä #häirinnästävapaa-kampanjassa. Haastamme kaikki oikeudenhoidon toimijat siihen mukaan.

Työryhmä käynnisti työskentelynsä jo joulukuussa, ja sen työn tuloksista kuullaan kevään aikana. Pidän tärkeänä, että työryhmän työn tuloksena syntyy sellaisia toimintamalleja ja menettelytapoja, joilla seksuaalinen häirintä kitketään asianajotoimistoista ja muistakin juridisen alan työpaikoista. Jos häirintää kuitenkin esiintyy, pitää olla olemassa selkeät kanavat ilmoittaa siitä ja puuttua siihen.

Seksuaalinen häirintä on halpamaista ja säälittävää. Toisaalta on selvää, että suuri enemmistö asianajajista käyttäytyy asiallisesti ja valtaosa asianajotoimistoista on ahdistelusta vapaita työpaikkoja. Näiden näkökohtien pitämiseksi esillä jaettiin tämän vuoden Asianajajapäivän osallistujille ”kaikilla hauskaa” -tarrat. Ne korostivat kollegiaalista hauskanpitoa ja toinen toisemme kunnioittamista. Samalla tarrat muistuttivat kannastamme seksuaaliseen häirintään. Siihen ei kenelläkään ole mitään oikeutta.

Jarkko Ruohola

Suomen Asianajajaliiton puheenjohtaja

@JarkkoRuohola

Lue näköislehteä ›