Advokaatti 5/2018

Katse tulevaisuuteen

Advokaatti_5-2018_250pxSuomen Asianajajaliitto täyttää ensi vuonna 100 vuotta. Juhlavuoteen on valmistauduttu jo pitkään. Tulemme katsomaan historiaan, mutta ennen kaikkea tulevaisuuteen. Juhlavuoden teemana on tuttu missiomme Asianajaja turvaa oikeusvaltion. Haluamme ensi vuoden aikana kertoa, että riippumaton asianajajakunta on oikeusturvan tae ja ammattitaitoisin oikeudellisten palvelujen tarjoaja tulevinakin vuosina.

Alkuvuodesta avataan liiton täysin uudet kotisivut. Ne ovat näyteikkunamme sekä potentiaalisten asiakkaiden että oikeushallinnon ja päätöksentekijöiden suuntaan. Juhlavuoden some- ja muu viestintä ohjaa hankkimaan lisätietoa kotisivuiltamme. Sivusto tulee myös kuvaamaan, miksi juridisten palvelujen tarjoajan kannattaa liittyä Asianajajaliiton jäseneksi.

Liitossa on käynnistynyt myös järjestörekisteriuudistus. Uuden rekisterin avulla voidaan yhteydenpito jäsenistön ja liiton välillä hoitaa täysin sähköisesti esimerkiksi jäsenhakemus- ja lupa-asioissa. Järjestörekisterin uudistaminen mahdollistaa myös nykyistä monipuolisemmat hakutoiminnot sopivan asianajajan löytämiseksi liiton kotisivujen kautta.

Tämän lehden Laajakulmassa käsitellään AIPA- ja HAIPA-hankkeita. Asianajajaliitto on aktiivisesti osallistunut niiden kehittämiseen, ja olemme osaltamme koettaneet vauhdittaa AIPAa, jonka eteneminen on ollut kovin hidasta. Digitalisaatio luo meille uusia mahdollisuuksia, kunhan huolehditaan siitä, että asianajajien tarpeet otetaan järjestelmissä huomioon. Vauhditamme myös etäasioinnin lisäämistä ja tekoälyn käyttömahdollisuuksien tutkimista.

Sisäisistä asioista pidän tärkeimpänä liiton täydennyskoulutuksen kehittämistä entistä paremmin jäsenten tarpeita vastaavaksi. Haluan johtaa uudelle satavuotiskaudelle Asianajajaliiton, jolla on Suomen modernein ammatillinen täydennyskoulutusjärjestelmä.

Jarkko Ruohola

Suomen Asianajajaliiton puheenjohtaja

@JarkkoRuohola

Lue näköislehteä ›