Advokaatti 6/2018

Asianajajaliitto 100 vuotta

Advokaatti_6-2018_250pxNykyisen kaltainen asianajotoiminta sai alkunsa Ranskasta. Siellä siirryttiin 1200-luvulla sellaiseen oikeudenkäyntimenettelyyn, jossa asianosaisen ei tarvinnut olla henkilökohtaisesti läsnä oikeudessa, vaan hän saattoi lähettää asiamiehen edustamaan itseään.

Ruotsi-Suomessa ammattimainen asianajo alkoi 1600-luvun alussa. Vuonna 1614 perustettiin Svean hovioikeus ja seuraavaksi Turun hovioikeus vuonna 1623. Tämä merkitsi tärkeää askelta kohti oikeudenhoidon ammattimaisuutta. Suomen ensimmäiset ammattimaiset, oikeustiedettä opiskelleet asianajajat toimivat 1640-luvulla Turun raastuvanoikeudessa.

Suomen itsenäistymisen jälkeen maamme asianajajakunta järjestäytyi valtakunnallisesti: Suomen Asianajajaliitto perustettiin Turussa vuonna 1919. Pian alkavan 100-vuotisjuhlavuotemme teemana on tuttu missiomme Asianajaja turvaa oikeusvaltion.

Kansainvälisissä oikeusvaltiovertailuissa Suomi on pärjännyt hyvin. Erityisesti kaksi asiaa kaipaa kuitenkin parannusta: oikeudenkäyntien kesto ja oikeudenkäyntikulut, varsinkin keskituloisen näkökulmasta. Toivon, että eduskuntavaalien jälkeen työnsä aloittava maan hallitus tarttuu näihin ongelmiin.

Suomen Asianajajaliiton suurin sisäinen ongelma on jäsenkunnan ikääntyminen: kolmasosa Helsingin ulkopuolisista asianajajista on yli 60-vuotiaita. Nuoret hakeutuvat työskentelemään lähinnä suurille paikkakunnille. Kuluvana vuonna tehty asianajajatutkimus antaa meille välineitä pyrkiä vaikuttamaan asiaan jo juhlavuoden aikana. Mielenkiintoista asianajotyötä riittää tehtäväksi kaikissa maakuntakeskuksissa ja monilla pienemmilläkin paikkakunnilla.

Juhlavuoden kynnyksellä liitto on asettanut kolme tulevaisuuteen katsovaa työryhmää: naisten asema asianajoalalla, sääntelyn keventämismahdollisuudet ja asianajajien työssä jaksamisen tukeminen ovat perusteellisen pohdinnan kohteena juhlavuoden ajan. Uskon, että ryhmien työn tulokset antavat meille hyvät työkalut aloittaa uusi satavuotiskausi uudistunein toimintatavoin.

Kaikki asianajajat ovat viime viikkoina saaneet postissa liiton juhlavuoden rintamerkin. Toivon, että jokainen meistä käyttää merkkiä koko juhlavuoden ajan, niin arjessa kuin juhlassa.

Toivotan Suomen asianajajakunnalle upeaa juhlavuotta!

Jarkko Ruohola

Suomen Asianajajaliiton puheenjohtaja

@JarkkoRuohola

Lue näköislehteä ›