Advokaatti 6/2017

Asianajaja turvaa oikeusvaltion itsenäisessä Suomessa

Advokaatti_6-2017_250pxSuomen itsenäisyyden 100-vuotisjuhlinta lähenee loppuaan. Perisuomalaiseen tapaan juhlavuotta on vietetty varsin maltillisesti ja paljolti työn merkeissä. Me asianajajat annoimme lahjaksi 100-vuotiaalle Suomelle sata oikeuskasvatusoppituntia. Kiitän kaikkia niitä kollegoja, jotka ovat näitä tunteja yläkouluissa ja lukioissa pitäneet.

Sekä Suomen oikeusvaltio että suomalainen asianajajalaitos ovat itsenäisyyttämme vanhempia, mutta oikeusvaltion kehittämisen tärkeys on ollut ilahduttavan monin tavoin esillä juhlavuoden aikana. Olen saanut osallistua useisiin Suomi 100 ja oikeusvaltio -aiheisiin seminaareihin. Yksi parhaista oli eduskunnan lakivaliokunnan maaliskuussa järjestämä tilaisuus, jossa minulla oli ylimpien tuomioistuinten presidenttien, oikeusasiamiehen ja valtakunnansyyttäjän ohella tilaisuus puhua asiantuntevan avustajan merkityksestä oikeudenmukaiselle oikeudenkäynnille. Myös muun muassa perustuslakivaliokunnan ja oikeusministeriön vuoden mittaan järjestämissä seminaareissa useat oikeudenhoidon toimijat ovat korostaneet asianajajakunnan merkitystä oikeusvaltion turvaajana.

Vuoden aikana on tehty myös konkreettisia toimia oikeusvaltion kehittämiseksi. Pitkään pohdittu tuomioistuinvirasto eteni aimo harppauksen, kun oikeusministeri Antti Häkkänen ilmoitti ehdottavansa viraston perustamista. Yksityiskohdat ovat vielä avoinna, mutta toimikunnan esitys antaa hyvän pohjan tuomioistuinlaitoksen riippumattomuuden vahvistamiselle ja ottaa hyvin huomioon myös asianajajakunnan yhtenä oikeudenhoidon keskeisenä toimijana.

Valtiontaloudessa ei sen sijaan vielä riittävästi ymmärretä, että toimiva oikeusvaltio on myös kilpailuetu. Kansainvälisesti toimivat yritykset eivät päätä sijoittumistaan pelkästään yhtiöveroprosentin perusteella, vaan tutkivat muun ohella sitä, kuinka riippumaton, luotettava ja nopea kunkin maan oikeusjärjestelmä on. Käsittelyajat suomalaisissa tuomioistuimissa ovat edelleen aivan liian pitkiä.

Varsinkin käräjä- ja hallinto-oikeuksien resursseja tulee lisätä. Oikeusvaltio2025-ohjelmamme mukaisesti kolmen tuomarin kokoonpanoja ja tuomareiden erikoistumista pitää käräjäoikeuksissa edistää. Käräjäoikeusverkoston supistamista ei saa käyttää säästökeinona, vaan mahdollisuutena laadun parannukseen. Koko tuomioistuinlaitoksen ja oikeusavun yhteenlasketut kulut ovat alle yksi prosentti valtion budjetista. Lisäpanostus niihin tuottaisi itsensä moninkertaisesti takaisin.

Jarkko Ruohola

Suomen Asianajajaliiton puheenjohtaja

@JarkkoRuohola

Lue näköislehteä ›