Advokaatti 2/2018

Oikeusvaltio2025

Advokaatti_2-2018_250pxSuomen Asianajajaliiton valtuuskunta vahvisti runsas vuosi sitten liiton oikeusturvaohjelman, joka on luettavissa osoitteessa oikeusvaltio2025.fi. Ohjelma antaa moneksi vuodeksi työkalut siihen, miten toteutamme liiton strategian ensimmäistä pääkohtaa: asianajajakunnalla on arvostettu asema yhteiskunnassa oikeudellisten olojen kehittäjänä.

Asianajajaliiton oikeuspoliittista työtä johtaa hallitus valtuuskunnan vahvistamien strategian ja oikeusturvaohjelman puitteissa. Käytännössä liiton 19 eri oikeudenalojen asiantuntijaryhmää tekevät erittäin merkittävää oikeuspoliittista työtä valmistelemalla liiton lausunnot. Esimerkiksi viime vuonna annoimme 55 lainsäädäntötyöhön liittyvää lausuntoa.

Oikeusministeriön ja muiden viranomaisten edustajat arvostavat lausuntojamme, ja niillä on suuri vaikutus monen säädöksen sisältöön. Myös eduskunnan laki- ja muissa valiokunnissa asianajajat ovat tärkeitä asiantuntijoita. Tämän Advokaatin Ajassa-palstalla mainitaan pari muutosehdotusta, joita olemme olleet osaltamme viemässä eteenpäin.

Saamme huhtikuussa lisää voimaa oikeusvaltion edistämiseen, kun liiton toimistossa aloittaa oikeuspoliittinen juristi. Tehtävä on uusi. Tavoitteena on luoda pitkäjänteinen suunnitelma Oikeusvaltio2025-ohjelman toteuttamiseen sekä tukea liiton johdon ja asiantuntijaryhmien työtä.

Meidän tulee kaikessa lausunto- ja kuulemistoiminnassamme muistaa perus- ja ihmisoikeusnäkökulma, oikeudenmukainen oikeudenkäynti ja hallintomenettely sekä asianajajakunnan erityisasema oikeusvaltion turvaajana. Kokopäivätoimisesti oikeuspolitiikkaan keskittyvä uusi työntekijä on merkittävä lisäpanostus näihin asioihin.

Tulemme myös liiton hallituksen työskentelyssä kiinnittämään entistä enemmän huomiota siihen, että voimavarat suunnataan keskeisiin hankkeisiin, jotka edistävät joko oikeuspoliittisia tavoitteitamme tai asianajajakunnan aseman kehittämistä. Toiminnan tulee olla yhä proaktiivisempaa.

Oikeusvaltio2025-ohjelmaan sisältyviä, asianajajakunnan asemaa koskevia merkittäviä tavoitteita ovat asianajajien aseman sisällyttäminen perustuslakiin, asianajajien ja luvan saaneiden oikeudenkäyntiavustajien valvonnan yhdenmukaistaminen sekä se, että 2020-luvulla oikeudenkäyntiasioita hoitaisivat vain asianajajat. Nämä eivät etene käden käänteessä, mutta asioita tulee pitää säännöllisesti esillä.

Jarkko Ruohola

Suomen Asianajajaliiton puheenjohtaja

@JarkkoRuohola

Lue näköislehteä ›