Advokaatti 1/2017

Asianajajien avaus Suomen itsenäisyyden juhlavuoteen

Advokaatti1-2017_250pxVuotuinen päätapahtumamme Asianajajapäivä oli tänäkin vuonna Suomen suurin juristitapahtuma.

Tämän 49. Asianajapäivän teema oli Oikeus ja politiikka – faktaa vai fiktiota? Aamupäivän erittäin mielenkiintoiset puheenvuorot valottivat teemaa eri kulmilta täpötäydelle salille. Oli hienoa saada myös oikeusministeri puhumaan asianajajakunnalle.

Päivän sykähdyttävimpiä hetkiä oli Matti Ylöstalo -palkinnon luovutus laamanni Matti Kunnakselle. Lämpimät onnittelut Suomen koko asianajajakunnan puolesta!

Valtuuskunta hyväksyi Asianajajapäivää edeltäneessä talvikokouksessaan liiton oikeusturvaohjelman. Se julkistetaan kevään aikana nettisivustolla, joka mahdollistaa ohjelman kommentoinnin ja kehittämisen. Liiton johto esittelee ohjelmaa vieraillessaan tammi–helmikuussa pidettävissä paikallisosastojen vuosikokouksissa. Toivotan kaikki asianajajat tervetulleiksi oman osastonsa vuosikokoukseen keskustelemaan oikeusturvaohjelmasta.

Asianajajaliitto julkisti oikeusturvaohjelman perus- ja ihmisoikeusnäkökulman pohjalta Asianajajapäivässä aloitteen perustuslain ja erityisesti perus- ja ihmisoikeuksien nykyistä paremmasta huomioon ottamisesta. Tässä kaksiosaisessa aloitteessa ehdotamme toisaalta parannuksia lainvalmisteluun sekä toisaalta muutosta perustuslakiin.

Lainvalmisteluun esitämme seuraavia neljää uudistusta:

1. Perustetaan riippumaton neuvosto, joka käy läpi ministeriöiden lainsäädäntöesitykset perus- ja ihmisoikeusnäkökulmasta.

2. Parannetaan oikeuskanslerin mahdollisuuksia keskittyä lainvalmistelun tukemiseen.

3. Käytetään kaikki lakihankkeet oikeusministeriössä, jos on syytä arvioida perus- ja ihmisoikeuksien toteutumista.

4. Vahvistetaan oikeusministeriön lainvalmisteluosaston resursseja.

Asianajajaliitto myös uudistaisi perustuslakia. Perustuslain 106 §:n mukaan tuomioistuimilla on oikeus olla soveltamatta lakeja, jotka ovat ilmeisessä ristiriidassa perustuslain kanssa. Ilmeisen ristiriidan vaatimus on kuitenkin jättänyt lainkohdan soveltamisen erittäin harvinaiseksi. Lain sanamuotoa pitää tältä osin laventaa, esimerkiksi jättämällä sana ”ilmeinen” pois laista.

Tänä vuonna juhlitaan 100-vuotiasta Suomea. Minulla oli ilo Asianajajapäivässä julkistaa Asianajajaliiton lahja päivänsankarille: liiton paikallisosastot järjestävät 100 oikeuskasvatustuntia yläkouluissa ja lukioissa. Toimiva oikeudenhoito on sivistys- ja hyvinvointivaltion perusta.

Toivotan Suomen asianajajakunnalle hyvää Suomen itsenäisyyden juhlavuotta!

Jarkko Ruohola

Suomen Asianajajaliiton puheenjohtaja

@JarkkoRuohola

Lue näköislehteä ›