Advokaatti 3/2018

Onko asianajajilla tulevaisuutta?

Advokaatti_3-2018_250pxAsianajoalan kansainvälisissä kokouksissa ovat viime vuosina olleet paljon esillä tekoälyn mahdollisuudet ja uhat sekä vaihtoehtoisten palveluntarjoajien tuoma uhka. Meillä Suomessa erityisenä haasteena näiden lisäksi on suurimpien kasvukeskusten ulkopuolisen asianajajakunnan ikääntyminen.

Pohtiaksemme keinoja vastata näihin uhkiin ja haasteisiin asetimme toissa vuonna Asianajajaliitossa tulevaisuustyöryhmän, jota johti liiton varapuheenjohtaja Hanna Räihä-Mäntyharju. Työryhmä antoi vauhdikkaan raporttinsa kesäkuun alussa pidetyssä valtuuskunnan kokouksessa. Tässä lehdessä haastatellaan sekä Räihä-Mäntyharjua että liiton pääsihteeriä. Itse haluan keskittyä pariin tulevaisuuden näkökulmaan.

Ammattikuntamme suurena globaalina uhkana pidän ajautumista alustatalouden pelinappulaksi: entä jos asiakkaat tulevaisuudessa omistaa vaikkapa IBM:n, Amazonin, Googlen tai Microsoftin tekoälypohjainen alusta, joka sitten palkkaa nälkäpalkalla juristeja tekemään sen osan työstä, johon tekoäly ei kykene? Yksi lempikirjailijoistani on Roald Dahl, joka jo aikoinaan novellissaan Suuri automaattinen kielikone, maalasi näkökulmaa tähän.

Toukokuussa Prahassa pidetyssä seminaarissa juridisen tekoälyn ROSSin kehittäjä Andrew Arruda sanoi muun muassa, että tekoäly ei korvaa juristeja, mutta tekoälysovelluksia käyttävät juristit korvaavat niitä käyttämättömät. Olen samalla kannalla: ainakin lähitulevaisuudessa ihmisälyä tarvitaan yhä paljon, mutta tekoälypohjaiset sovellukset voivat ottaa tehdäkseen monia rutiinitehtäviä, jotka nyt työllistävät nuoria juristeja suurissa toimistoissa. Uskon, että markkinoille tulee lähivuosina tarjolle tekoälysovelluksia, joiden käyttäminen on kaupallisesti järkevää myös pienille toimistoille. Kehityksessä mukana pysyminen edellyttää aktiivisuutta sekä Asianajajaliitolta että yksittäisiltä asianajajilta ja toimistoilta.

Yksi perusarvoistamme on esteettömyys. Nähdäkseni asianajajan on mahdotonta toimia, ellei esteettömyysvaatimusta kunnioiteta tiukasti. Kilpailussa pärjääminen edellyttää kuitenkin sitä, että tuomme aktiivisesti esille, miksi esteettömyys on asiakkaan kannalta keskeistä. Erinäiset muut oikeudellisten palvelujen tarjoajat kun eivät välitä esteellisyyksistä. Toisaalta uskon, että joudumme jo lähivuosina pohtimaan sitä, miten esteettömyysvaatimusta käytännössä tulkitaan. Asianajajien tulee voida olla mukana erilaisilla sähköisillä alustoilla, joilla nykymuotoinen esteellisyysarviointi ei välttämättä käytännössä onnistu.

Jarkko Ruohola

Suomen Asianajajaliiton puheenjohtaja

@JarkkoRuohola

Lue näköislehteä ›