Rättsfostran

Advokatförbundet ger rättsfostranslektioner i högstadieskolor och gymnasier runt om i landet. Lektionerna hålls av lokala advokater som frivilligarbete och de är avgiftsfria för skolor.

På rättsfostranslektionerna berättas grundfrågor angående rättssystemet i Finland.

Dessutom diskuteras med högstadieskolelever nätbeteende och dess konsekvenser: Vilka uppgifter borde man inte lägga upp på nätet? Eller vad kan följa av nätmobbning?

Med gymnasister pratar man i sin tur om avtal och hur de påverkar gymasisters liv: Vad borde ett arbetsavtal innehålla? Vad borde beaktas vid näthandling?

För lärare

Vill du beställa en rättfostranslektion till din skola? Skicka en förfrågan med tidpunktsförslag till: oikeuskasvatus@asianajajaliitto.fi

På samma gång kan du berätta om det har uppstått praktiska exempel i skolan eller i klassen angående lektionernas ämnen, t.ex. nätmobbning. Så här kan föreläsaren förbereda sig för lektionen på bästa sätt.

Advokatförbundet ska förmedla förfrågningarna regionalt till den rätta lokalavdelningen för förbundet. Efter detta ska advokaten direkt kontakta läraren för att komma överens om detaljerna.

För de utbildningsansvariga

Varje lokal avdelning för Advokatsförbundet har sin egen utbildningsansvarig. Denna persons uppgift är att vara en lokal kontaktperson och ta hand om delning av lektionsförfrågningar inom avdelningen.

För advokater och jurister

Lektionerna kan hållas av advokater och advokatbyråers andra jurister. Är du interesserad av att ge rättsfostran i skolor eller vet du redan en bekant skola som du skulle vilja besöka? Ta kontakt med den utbildningsansvarig i din egen avdelning!

Presentationerna för rättsfostranslektioner:

Rattsfostran, gymnasium (pptx) (4.6 MB)

Rattsfostran, hogstadieskola (pptx) (4.6 MB)

Du kan ladda ned presentationerna från länkarna ovan. Preciserande anteckningar har tillagts i diorna för att hjälpa föreläsaren. Bekanta dig med materialet före lektionen och prata också med läraren om lärarens eventuella särskilda önskningar. Då kan du fokusera på att berätta mer om det önskade ämnet och behandla några andra delar på en allmännare nivå.

Kommunikation

Genom att använda hashtaggen #oikeuskasvatus kan du hitta projektet i sociala media.

Mer information

Advokatförbundets utvecklings- och kommunikationschef Janne Laukkanen, tel. +358 (0)40 588 1925, fornamn.efternamn@asianajajaliitto.fi

Stänga

1. Vad är kakor?

Kakorna är små textfiler som sparas på din dator, telefon eller surfplatta när du besöker webbplatsen. Kakorna hjälper webbplatsen att komma ihåg dina inställningar (t.ex. användarnamn, språk, textstorlek och andra förhandsval) under en viss tid. Tanken är att du inte ska behöva göra om inställningarna varje gång du går in på webbplatsen eller bläddrar mellan olika sidor.

2. Hur använder vi kakorna?

På flera av våra sidor används kakor för att komma ihåg dina inställningar (t.ex. användarnamn, språk, textstorlek och andra förhandsval.)

Vissa videoklipp på webbplatsen använder också kakor för att samla in anonym statistik om hur du hittade dit och vilka videoklipp du har sett.

Kakorna är inte helt nödvändiga för att webbplatsen ska fungera, men de gör det lättare för dig att söka information. Du kan ta bort eller blockera kakorna, men i så fall får du vara beredd på att webbplatsen inte fungerar optimalt.

Kakorna används inte för att identifiera dig som person och de insamlade uppgifterna står helt under vår kontroll. Kakorna används bara i de syften som nämns här.

3. Hur du kan kontrollera kakorna

Stänga