Asianajajaliiton koulutustilaisuudet

Asianajajaliiton koulutus on tarkoitettu asianajajille ja asianajotoimistoissa työskenteleville, koska kyseessä on liiton jäsenetu.

Asianajajaliiton koulutustoiminnasta saat lisätietoa koulutuspäällikkö Liisa Arolta tai koulutussihteeri Marja Karppiselta.

Yhteistyökoulutuksista (tähdellä merkityt) vastaa Turun yliopiston oikeustieteellinen tiedekunta, opintosihteeri Terhi Alinikulaoik-taydennyskoulutus@utu.fi

rss Koulutuskalenteri

20.10.2017

Taakat tuomioistuimessa*

20.10.2017 Turku. Ilmoittautuminen viimeistään 12.10.

Oikeustieteellinen tiedekunta, DataCity, Lemminkäisenkatu 14–18, A-porras, 2 krs, auditorio, klo 12.30–16.00

Luennoitsija: professori Mikko Vuorenpää, Lapin yliopisto

Oikeudenkäyntiin osallistuvilla tahoilla on monta taakkaa kannettavanaan. Näistä taakoista koulutuksessa otetaan esiin kolme keskeisintä eli vaatimis-, väittämis- ja todistustaakka. Kunkin taakan tueksi on esitettävissä erittäin vahvoja perusteita. Väittämis- ja vaatimistaakat turvaavat kontradiktorisen periaatteen toteutumista. Todistustaakka puolestaan varmistaa sen, että tuomioistuin pystyy ratkaisemaan asian myös silloin, kun jutun tapahtumainkulku on oikeudenkäynnissä jäänyt selvittämättä. Toisaalta vahvat perusteet tuomioistuimessa noudatettaville taakoille ovatkin tarpeen, sillä niiden noudattamisesta voi myös seurata, että tuomioistuimen pitää antaa käsiteltävän asian faktoja vastaamaton ratkaisu.

OHJELMA:

Vaatimistaakka
       - Miksi noudatetaan?
       - Mikä on muuta kuin asianosainen vaatinut?

Väittämistaakka
       - Miksi noudatetaan?
       - Mihin kohdistuu?
       - Kenellä on?

Todistustaakka
       - Mitä on todistustaakka?
       - Todistustaakka lainsäädännössä
       - Todistustaakkateoriat
       - Todistustaakka ja prosessinjohto
       - Todistustaakka rikosjutuissa