Asianajajaliiton järjestämää koulutusta asianajajille ja asianajotoimistojen henkilöstölle

Asianajajaliiton koulutustoiminnasta saat lisätietoa jäsenyksikön päällikkö Liisa Arolta tai koulutuskoordinaattori Marja Karppiselta.

Yhteistyökoulutuksista (tähdellä merkityt) vastaa Turun yliopiston oikeustieteellinen tiedekunta, palvelusihteeri Tarja Lindén, oik-taydennyskoulutus@utu.fi

rss Koulutuskalenteri

1.2.2019

Parisuhteiden varallisuussuhteita koskevat sopimukset*

1.2. Turku, 4.2. Helsinki, 8.3. Tampere ja 29.3.2019 Rovaniemi. Ilmoittautuminen viimeistään 24.1. (Turku), 28.1. (Helsinki), 28.2. (Tampere) ja (20.3.) Rovaniemi

1.2. Turku, Oikeustieteellinen tiedekunta (Calonia, Caloniankuja 3),  klo12.30-16.00
4.2. Helsinki, Helsingin käräjäoikeus, Porkkalankatu 13, klo 12.30-16.00
8.3. Tampere, Pirkanmaan käräjäoikeus, Kelloportinkatu 5 A, klo 12.30-16.00
29.3. Rovaniemi, Rovaniemen  hovioikeus, Valtakatu 10-12, klo 9.30-13.00. Rovaniemellä järjestettävään tilaisuuteen voi osallistua myös videoyhteydellä Kainuun tai Oulun käräjäoikeudesta tai omalta työpisteeltä.

Parisuhdeoikeuden sopimuksissa on kysymys siitä, miten parisuhteen muoto vaikuttaa osapuolten mahdollisuuksiin heidän välistensä varallisuussuhteiden järjestämiseen ja mikä on näiden sopimusten aikajana; toisin sanoen, miten sopimuksen tekohetki vaikuttaa sopimuksen tehokkuuteen. Kurssilla käydään yksityiskohtaisesti läpi sitä, miten avoliiton varallisuussuhteet määrittyvät ja miten avopuolisoiden yhteistalous vaikuttaa heidän välistensä sopimusten sitovuuteen. Hyvityksen osalta käydään läpi hovioikeuksien ratkaisuja, jotta avosuhteen aikaisten panosten vaikutukset sopimusvapaudelle voidaan arvioida suhteessa kolmansien oikeuksiin. Kurssilla käydään läpi myös avioliittojen tärkeimmät sopimukset. Tarkastelun kohteena ovat avioehtojen lisäksi avioeron varalta tehdyt sopimukset, hallinnanjakosopimukset ja kansainvälisten tilanteiden lakiviittaukset. Pohdinnan kohteena ovat myös oikeustoimilain säännösten soveltaminen puolisoiden välisiin sopimuksiin ja avioehtoon vaikuttaminen osituksen sovittelulla. Oikeustapauksia on kurssilla esillä runsaasti.

Luennoitsija: Kansainvälisen yksityisoikeuden ja perheoikeuden professori
Tuulikki Mikkola, Turun yliopisto

OHJELMA

-  Lailla sääntelemättömien parisuhteiden varallisuussuhteet ja sopimusten tärkeys
-  Lakisääteisten avoliittojen sopimusvapaus ja sitä koskevat rajoitukset
-  Avioliiton varallisuussuhteet, aviopuolisoiden väliset sopimukset varallisuussuhteita
    koskien ja sopimusten aikajana
-  Jäämistöä koskevat sopimukset
-  Kansainvälisten parisuhteiden sopimukset
-  Oikeustoimilain soveltaminen puolisoiden välisiin sopimuksiin

HINTA: 190 euroa + alv 24 % (sisältää iltapäiväkahvin). Osallistumismaksu maksetaan ilmoittautumisen yhteydessä.

ILMOITTAUTUMINEN:

viimeistään 24.1. (Turku) seuraavan linkin kautta: https://konsta.utu.fi/Default.aspx?tabid=88&tap=5015

viimeistään 28.1. (Helsinki) seuraavan linkin kautta: https://konsta.utu.fi/Default.aspx?tabid=88&tap=5016

viimeistään 28.2. (Tampere) seuraavan linkin kautta: https://konsta.utu.fi/Default.aspx?tabid=88&tap=4982

viimeistään 20.3. (Rovaniemi) seuraavan linkin kautta: https://konsta.utu.fi/Default.aspx?tabid=88&tap=5254

JÄRJESTÄJÄT: Turun yliopiston oikeustieteellinen tiedekunta ja Suomen Asianajajaliitto

KOULUTTAUTUMISVELVOITE: 3 h