8.6.2021

Mitä opin huonoista verkkokoulutuksista − viisi vinkkiä verkkokoulutusten hyödyntämiseen

Mikä on saanut sinut ottamaan Asianajajaliiton tarjoamat verkkokoulutukset osaksi arkeasi? Tai mikä vielä mietityttää niiden käytössä? Tässä blogissa avaan viisi eri näkökulmaa verkkokoulutuksiin, jotka olen oppinut verkkokoulutuksista niiden kanssa touhutessani.

1. Nauti joustavuudesta

Tuotin ensimmäisiä verkkokoulutuksia asuessamme Yhdysvalloissa yli vuosikymmen sitten. Nopeasti oivalsin, että sekä osallistujat että minä pystyimme olemaan verkossa juuri silloin, kuin se meille sopi. Vaikka tuotin koulutuksia Suomeen, minun ei tarvinnut olla valveilla yöaikaan. Osallistujat puolestaan saivat tehdä tehtäviä ja hyödyntää materiaaleja silloin, kuin se heille parhaiten kävi. Aikaeron pakottamana opin taivuttamaan verkkoa kaikkien eduksi. Sille tielle jäin: Koukutuin verkkokoulutuksiin sekä niiden käyttäjänä että tuottajana.

Yksi hyvien verkkokoulutuksen ehdoton etu on mielestäni niiden ajasta ja paikasta riippumattomuus. Voit pysäyttää kouluttautumisen, jos tärkeä työasia yllättäen vaatiikin huomiosi tai piirakka palaa uunissa. Verkkokoulutusten joustavuudesta kannattaa nauttia, kun moni muu asia elämässä ei jousta.

2. Hyödynnä helppokäyttöisyys ja anna palautetta palvelun kipukohdista

Olen ikävä kyllä törmännyt liian usein verkkokoulutuksiin, joissa kokonaisuutta on vaikea hahmottaa. Tehtäviä materiaaleineen on niin paljon ja sekavasti näkyvillä, että turhaudun punaisen langan ollessa kadoksissa. Taannoin aloitin erään maksullisen liikuntavalmennuksen intoa täynnä. Olin treenivermeissä ja valmiina toimintaan, mutta pettymyksekseni eteeni aukesi pdf-tiedostoja, joiden mukaan minun olisi pitänyt osata poimia palvelusta aina vuorotellen eteeni 9 kertaa kolmen eri ohjevideon liikesarjaohje. Tajusin katkerasti, ettei malli toimikaan minulle. Tästä seurasi se, etten enää halua ostaa samalta tuottajalta yhtään koulutusta, vaikka kauppaajan instatili olisi kuinka maaginen.

Vastaavasti olen valmis ostamaan toisen kerran palvelun, jossa videot löytyivät helposti ja ohjaaja teki treenin tsempaten videotallenteella minua alusta loppuun saakka. Laadukkaan sisällön voi tarjota helppokäyttöisesti eikä käyttäjän pitäisi joutua stressaamaan käyttöliittymästä.

3. Tiedosta turvallisuus ja tehokkuus

Verkkokoulutusten suosio on kasvanut hurjasti korona-aikana, eikä ihme. Minustakin on tullut yhä useamman verkkokoulutuksen ja sovelluksen käyttäjä niin ammatillisissa kuin vapaa-ajan teemoissa.  Verkkokoulutuksiin voin myös osallistua turvallisesti altistamatta itseä, työtovereita tai läheisiä sairastumiselle. Viimeksi sunnuntaina ohjasin pilatestunnin paikallisen kuntosalin verkkopalveluun. Yrittäjälle tai kelle tahansa ammatinharjoittajalle työkyky on arvokas asia eikä ajankäytön tehostamisestakaan ole haittaa. Moni tarttuu verkkokoulutuksiin siksikin, että haluaa säästää aikaa ja rahaa siirtymissä.

4. Iloitse oppimisesta

En lakkaa ihmettelemästä sitä, miten voin oppia verkkokoulutuksissa lyhyestäkin pätkästä paljon. Verkkokoulutuksessa voi asettaa itselleen yksilöllisiä oppimistavoitteita ja -polkuja monipuolisesti tai heittäytyä ottamaan vastaan sen, mihin oma mieli tänään venyy. Olen puskenut itseäni viime aikoina kuuntelemaan joitain koulutuspuheenvuoroja verkosta älypuhelimen kautta liikkuessani ulkona. Koulutusta voi seurata vaikkapa lempipaikassa laiturilla tai takkatulen ääressä sohvalla.

Liikkumisella ja mielekkään paikan valinnalla voi tutkitusti tehostaa oppimista. Materiaaleihin, kuten koulutusdioihin voi palata lenkin jälkeenkin tehden omia muistiinpanoja niistä asioista, joita liikkuessa nousi tietoisuuteen. Verkkokoulutukset antavat mahdollisuuden tutustua itseen erilaisena oppijana. Varaudu siihen, että saatat löytää itsestäsi uusia puolia tai kouluttautua uusissa maisemista!

5. Keskustelu kannattaa

Kun opiskelin työnohjaajaksi ja valmentajaksi, käytimme parivuotisen koulutuksen aikana useita tunteja vertaisryhmän kanssa keskusteluun. Olen hyödyntänyt opettajana ja kouluttajana paljon pariporinoita, mutta tämä kokemus opiskelijana muistutti minua siitä, miten paljon voi oppia vielä lisää reflektoimalla kokemaansa ja oppimaansa muiden kanssa. Opiskeltavista sisällöistä ja niiden herättämistä ajatuksista kannattaa keskustella kollegan kanssa. Miettiä voi vaikka sitä, mitä oivalluksia teit koulutuksesta tänään, mikä kolahti tässä koulutuksessa tai mikä jäi mietityttämään tällä kertaa.

Kun siirrämme keskustelua pelkästä sisäisestä dialogista toisten kanssa käytävään vuoropuheluun, syvennämme oppimaamme ja voimme auttaa itsemme lisäksi myös kollegaa tekemään merkityksellisiä oivalluksia. Etäpäiväkahvitkin kannattaa nostaa kunniaan osana omaa opiskelua. Minulla on jo sovittuna seuraavat etätreffit valmentajakamujeni kanssa ja odotan niitä innolla. Kenen kanssa sinä voisit jakaa ajatuksia oppimastasi?

Olen kuunnellut asianajajien toiveita ja tarpeita sekä hyödyntänyt kaiken kokemani ja oppimani Asianajaja-akatemian verkkokoulutuspalveluita muotoillessamme. Aina on jotain, mitä voi oppia ja kehittää lisää ja siksi kehitämme verkkokoulutuksia ja ympäristöä edelleen palautteiden mukaan. Toivon, että verkkokoulutuksistamme löytyy jäsenillemme ja asianajotoimistojen henkilökunnalle yksi mainio väline oman ammattitaidon kehittämiselle muiden hyvien koulutusmuotojen rinnalla.

Iloa oppimiseen! Linkkivinkit:

• Lunasta nyt yksi haluamasi verkkokoulutus -50% alennuksella heinäkuun loppuun mennessä koodilla KESÄ50. Kampanjan aikana ostettuja koulutuksia voi katsoa verkossa joulukuun loppuun asti.
  • Tunnukset verkkokoulutusympäristöön ovat tulleet jäsenille marraskuun 2020 alussa ja uudet jäsenet saavat ne sähköpostiinsa.
  • Maksuttoman tietoturvakoulutuksen kautta pääset tutustumaan Asianajaja-akatemian verkkoympäristöön nyt helposti liiton jäsenenä tai asianajotoimistojen jäsenenä.
  • Verkkokoulutustarjontaamme voit selata lähikoulutusten ja webinaarien tapaan kätevästi tapahtumakalenteristamme.

Salla Vainio

Asianajajaliiton koulutusasiantuntija