Asianajokulut

Asianajajan palkkio määräytyy asiakkaan antaman tehtävän vaatiman työn määrän ja laadun mukaan. Asiakas saattaa olla oikeutettu myös valtion osittain tai kokonaan kustantamaan oikeusapuun. Useaan vakuutukseen liittyvä oikeusturvavakuutus on kuitenkin ensisijainen korvausmuoto. Vakuutuksiin kuuluvan oikeusturvavakuutuksen perusteella voidaan korvata omavastuun ylittävä osa oikeudellisen riidan aiheuttamista kustannuksista.

Asianajotoimistosta saa tietoa laskutusperusteista ja hinnoista. Asiakkaan ja asianajajan ensitapaamisessa selvitetään laskutusperusteet ja arvioidaan tulevien toimien tarpeellisuus ja laajuus, kuten esimerkiksi kannattaako juttua viedä oikeuteen.

Varsinaisen asianajopalkkion lisäksi asianajaja voi veloittaa erikseen asian hoitamisesta aiheutuneet suoranaiset kulut kuten esimerkiksi matka- ja majoituskulut sekä päivärahan.

Palkkioperusteita käsitellään Hyvää asianajajatapaa koskevissa ohjeissa ja erillisessä asianajajien palkkio-ohjeessa. Myös asianajopalkkion määräytymistä säätelee Kauppakaaren yleinen säännös asiamiehen palkkiosta, KK 18:5: ”Asiamies saakoon kohtuullisen palkan vaivastansa sekä korvauksen toisen asioihin oikeutta myöten menneistä kuluistansa.”

Lisätietoa:

B 1 Hyvää asianajajatapaa koskevat ohjeet (pdf)
B 3 Palkkio-ohje (15.1.2009) (pdf)