Jäsenyyden säilyttäminen, secondment ja sivutoimilupa

Luvan hakeminen asianajotoiminnan keskeyttämisestä määräajaksi voi tulla ajankohtaiseksi esimerkiksi opiskelun, auskultoinnin, perhe- tai sapattivapaiden, työttömyyden, terveydellisten syiden tai viran määräaikaisen hoitamisen vuoksi tai secondmentin ajalla.

Sivutoimen harjoittamiseen vaaditaan myös hallituksen suostumus.

Hakemuksen voi jättää myös sähköisesti tästä linkistä avautuvalla lomakkeella.

Jäsenmaksuvapautus

Hallitus voi hakemuksesta myöntää osaksi tai kokonaan vapautuksen jäsenmaksusta aikana, jolloin asianajaja ei harjoita asianajotoimintaa.

Mikäli ko. aikana hakijalle kertyy ansiotuloa, jäsenmaksuvapautusta ei ole myönnetty.

Vapautus jäsenmaksusta voidaan myöntää määrätylle ajanjaksolle, jos hakija ei voi harjoittaa asianajotoimintaa vähintään yhden kuukauden ajan asevelvollisuudesta, opintovapaasta, vuorotteluvapaasta, sairauslomasta tai perhevapaasta johtuvasta syystä. Vapautus ja mahdollinen jäsenmaksujen palautus voidaan myöntää taannehtivasti enintään kuuden kuukauden ajalta hakemuksesta lukien.

Valvontamaksusta ei voi kuitenkaan saada vapautusta.

Jäsenmaksut ja -edut

Lisätietoa löytyy Aada-tietopankista: Hallituksen käytäntöä jäsenasioissa.

Hakemukset tulee toimittaa Asianajajaliittoon viimeistään kaksi viikkoa ennen liiton hallituksen kokousta. Kokousten ajankohdat löytyvat kokouskalenterista.