Miksi asianajajaksi

Miksi asianajajaksi?

Haluatko dynaamisen, mielenkiintoisen ja merkityksellisen ammatin, joka perustuu heikoimpien oikeuksien turvaamiseen, jatkuvaan ammatilliseen kehittymiseen sekä kollegojen vankkumattomaan tukeen – ja jossa löydät työtä myös tulevaisuudessa missä päin Suomea tahansa? Oletko jo valmistunut juristiksi, kiinnostunut ehkä myös yrittäjyydestä ja ollut jo muutaman vuoden työelämässä?

Silloin asianajajan ammatti voi olla sinulle oikea valinta.

Jos haluat asianajajaksi, suorita kolmeosainen asianajajatutkinto, hakeudu töihin asianajotoimistoon tai perusta oma lakiasiaintoimisto: neljän vuoden ammattitaidon kartuttamisen jälkeen voit lähettää meille jäsenhakemuksesi!

Erikoistu omilla ehdoillasi

Nuoret, jonkin aikaa alalla jo toimineet asianajajat pitävät nykyisessä työssään tutkimuksen mukaan kaikkein tärkeimpinä asioina “monipuolisia työtehtäviä, älyllisiä haasteita sekä mahdollisuuksia hyödyntää omaa asiantuntijuuttaan”. Asianajajan ammatti on työ, jolla on merkitystä – asianajaja huolehtii, että kaikki saavat asialleen oikeutta. Oman oikeusalasi voit valita ainakin 20 eri alasta, ja jokaisessa mielenkiintoista työtä riittää vuosikymmeniksi eteenpäin.

Muistathan, että asianajajaksi haluavan / jäseneksi pyrkivän tulee hoitaa tai ryhtyä hoitamaan asianajotehtäviä ammattimaisesti ja asua Euroopan talousalueen valtiossa. Lisäksi hakijan tulee täyttää liiton säännoissä määrätyt kelpoisuusehdot.

Lue lisää, miten haet asianajajaksi.

Jäsenyyden hyödyt

Asianajajaliiton jäsenenä saat etuja, joita ei asianajoalan ulkopuolella toimivilla kollegoillasi ole:

• Saat käyttää asiakkaiden sekä kansallisesti että kansainvälisesti arvostamaa asianajajan ammattinimikettä.
  • Asianajaja-nimike kertoo tyhjentävästi myös ammatillisesta osaamisestasi: olet luotettava ammattilainen, palvelusi on tasokasta sekä toimintasi eettistä ja valvottua.
  • Olet osa asianajajien ammattikuntaa ja pääset verkostoitumaan kollegojen kanssa osallistumalla liiton monipuoliseen ja vaikuttavaan oikeudelliseen toimintaan sekä upeisiin jäsentapahtumiin.
  • Saat oikeuden osallistua liiton järjestämään edulliseen ja jatkuvasti kehittyvään täydennyskoulutukseen.
  • Pääset erityisesti luottamustehtävissä vaikuttamaan Suomen oikeudellisiin oloihin sekä alan ohjeistukseen.
  • Liiton tuki ja ajantasaiset ohjeet ovat jatkuvasti hyödynnettävissäsi.

Liiton monipuoliset palvelut ulottuvillasi

Liiton jäsenenä olet oikeutettu monipuolisiin palveluihin. Asianajajaliitolla on erittäin monipuoliset viestintäkanavat – niin painettuna kuin digitaalisina – jolloin saat ensimmäisenä tietoa, mitä alallasi tapahtuu ja miksi. Myös liiton ohjeet ja oppaat ovat käytettävissäsi – samoin kuin asiantunteva henkilökohtainen tuki.

Olet oikeutettu mm. seuraaviin etuihin:

Mitä eroa on asianajajalla ja muilla juristeilla?

Mikä on Asianajajaliiton järjestämä asianajajatutkinto?

Videolla Asianajajaliiton puheenjohtaja Jarkko Ruohola kertoo asianajajatutkinnosta ja sen suorittamisesta.