Asianajajatutkinnon oikeudenkäyntiosa

Oikeudenkäyntiosa käsittää kaksi koulutuspäivää sisältäen luento-opetusta ja pienryhmäharjoituksia. Lisäksi osallistujat suorittavat ennakkotehtäviä arviolta 30–50 tuntia. Etäopiskelu tapahtuu sähköisessä oppimisympäristössä. Ennakkotehtävät alkavat ilmoitettuna kurssin aloittamisajankohtana noin 12 viikkoa ennen kurssipäiviä.

Syksyn 2017 oikeudenkäyntiosan ennakkotehtävien palautuspäivät*):

AiheViikkoHarjoitusMääräpäivä
Orientaatio1Orientoivat tehtävät10.9.2017
Haastehakemus2-4Haastehakemuksen laatiminen1.10.2017
Vastaus5-6Vastauksen laatiminen15.10.2017
Suullinen valmistelu7-8Yhteenvedon laatiminen29.10.2017
Pääkäsittely9-11Valmistautuminen pääkäsittelyyn12.11.2017
Aineistokysymykset2-12Kirjallisesta aineistosta tehdyt kysymykset24.11.2017
Kurssipäivät12-13Oikeudenkäyntiharjoituksia 23.-24.11. / 30.11.-1.12.

*) Pidätämme oikeuden muutoksiin.

Koulutuspäivät

Koulutuspäivien aikataulu on ensimmäisenä kurssipäivänä n. 8.30–17.30 ja toisena n. 9.00–16.30. Vastuukouluttajana toimii asianajaja Jarkko Männistö Ajatuspaja Käräjästä. Oikeudenkäyntiharjoituksia vetävät pienryhmäohjaajat.

Oikeudenkäyntiosan tilaisuudet järjestetään Kuntatalossa (Toinen linja 14, 00530 Helsinki).

1. päivä

08.30  Ilmoittautuminen ja kahvi

09.00  Kurssin avaus: Ajatuksia ja havaintoja oikeudenkäymisestä (luentosali)

10.15  Oikeudenkäynnin suullinen valmistelu (luentosali)

11.30  Lounas

12.30  Valmisteluharjoitus 1 (pienryhmätilat)

14.00  Kahvitauko

14.15  Valmisteluharjoitus 2 (pienryhmätilat)

15.45  Tauko

16.00  Valmisteluharjoitus 3 (pienryhmätilat)

17.30  Harjoitukset päättyvät

2. päivä

08.30  Kahvi

09.00  Oikeudenkäynnin pääkäsittely (luentosali)

10.45  1. pääkäsittelykierros (pienryhmätilat)

12.15  Lounas

13.00  2. pääkäsittelykierros (pienryhmätilat)

14.30  Kahvitauko

14.45  3. pääkäsittelykierros (pienryhmätilat)

16.15  Kurssin loppuyhteenveto

16.30  Koulutus päättyy

*) Varaamme oikeuden muutoksiin ohjelmassa.

Koulutuksen tavoitteet

Koulutuksen opetuksellisena tavoitteena on opettaa asianajajatutkintoon osallistuville oikeudenkäyntitaidon perusteet eli ne asiat, jotka jokaisen asianajajan tulee hallita asian käsittelystä tuomioistuimessa.
Kurssin tavoitteet liittyvät menetelmätason osaamiseen, eivät prosessiteknisten yksityiskohtien hallitsemiseen. Kurssilla keskitytään niihin periaatteisiin, joita asianajajan tulisi noudattaa juttua ajaessaan, jotta päämiehen jutulla olisi parhaat menestymisen mahdollisuudet.
Tavoitteena on, että koulutukseen osallistunut henkilö kurssin jälkeen:
  • osaa analysoida tapauksen ja tunnistaa yksinkertaisen tapauksen oikeudellisesti relevantit elementit
  • tuntee hyvän oikeudenkäyntikirjelmän perusperiaatteet ja osaa soveltaa niitä yksinkertaisessa asiassa
  • tuntee hyvän suullisen valmistelun perusperiaatteet ja osaa soveltaa niitä yksinkertaisessa valmistelutilanteessa
  • tuntee hyvän oikeudenkäyntitaidon perusperiaatteet ja osaa soveltaa niitä yksinkertaisessa pääkäsittelyssä.

Kurssiaineisto

Kurssiaineisto muodostuu valikoidusta kirjallisuudesta (noin 100 sivua) sekä kurssia varten laaditusta siviilioikeudellisesta oikeustapauksesta. Asiamiehen tehtäviin liittyvä prosessioikeudellinen lainsäädäntö luetaan jo kirjallisen tutkinnon yhteydessä ja se edellytetään hallittavan oikeudenkäyntitaitojen perusteita käsittelevässä koulutustilaisuudessa.