Asianajajatutkinnon kirjallinen koe

Tutkinnon kolme osaa voi suorittaa missä tahansa järjestyksessä. Tutkintolautakunta suosittelee kuitenkin, että kirjallinen koe suoritetaan ennen eettiseen osaan osallistumista.

Kirjallinen koe järjestetään vähintään kaksi kertaa vuodessa Helsingissä. Koe pyritään järjestämään tarvittaessa myös muualla Suomessa. Ilmoittautumisen yhteydessä kysytään toivomus koepaikkakunnasta.

Ohjeita kokeeseen osallistuville

Koe alkaa klo 10.00 ja päättyy klo 13.00. Paikalle on hyvä tulla viimeistään klo 9.30, aloitamme ilmoittautumisten vastaanottamisen n. klo 9.15 (muualla kuin Helsingissä mahdollisesti vähän myöhemmin). Henkilöllisyys tarkistetaan ilmoittautumisen yhteydessä.

Mukaan saa ottaa kirjoitusvälineet ja omia eväitä, mutta ei lakikirjoja tai muuta kirjallista aineistoa. Matkapuhelimen käyttö koetilaisuudessa on kielletty.

Jokainen koevastaus kirjoitetaan erilliselle paperille ja tilaa kullekin vastaukselle on yhden A4 sivun verran. Paperia on koetilaisuudessa jaossa tarvittava määrä - myös vastausten luonnostelua varten. Jos ei vastaa johonkin kysymykseen, on jätettävä tyhjä paperi. Koekysymyskuoressa oleva allekirjoituspaperi on allekirjoitettava ja palautettava ilmoitettuun paikkaan.

Kokeesta saatava maksimipistemäärä on 60 ja kokeen läpäiseminen edellyttää vähintään 30 pistettä.

Tulosten julkaiseminen

Kirjallisen kokeen läpäisseiden nimet julkaistaan tutkintolautakunnan kokouksen jälkeisenä päivänä Asianajajaliiton nettisivuilla.