Asianajajatutkinto

Asianajajatutkinto käsittää kolme osaa: kirjallisen kokeen, eettisen osan sekä oikeudenkäyntiosan. Eettinen osa sisältää kaksipäiväisen koulutustilaisuuden asianajotoiminnan eettisistä ja käytännön kysymyksistä. Oikeudenkäyntiosan kokonaiskesto on noin 12 viikkoa koostuen etukäteistehtävistä ja kaksipäiväisestä koulutustilaisuudesta.

Kaikki kolme osaa tulee suorittaa kokonaisuudessaan hyväksytysti. Tutkinnon kolme osaa voi suorittaa missä tahansa järjestyksessä. Tutkintolautakunta suosittelee kuitenkin, että kirjallinen koe suoritetaan ennen eettiseen osaan osallistumista. Asianajajatutkinto on voimassa, kun se on kerran suoritettu. Asianajajatutkintoon voi ilmoittautua oikeusnotaarin tai OTK/OTM-tutkinnon suorittanut henkilö.

Kukin tutkintotilaisuus järjestetään vähintään kaksi kertaa vuodessa Helsingissä (Kuntatalo). Kirjallinen koe voidaan järjestää tarvittaessa myös muualla Suomessa. Kirjallisen kokeen läpäisseiden nimet julkaistaan tutkintolautakunnan kokouksen jälkeisenä päivänä Asianajajaliiton nettisivuilla.

Lisätietoa:

• Koulutuspäällikkö Liisa Aro, puh. (09) 6866 1213, tutkinto@asianajajaliitto.fi
  • Asianajajatutkintojärjestys 1.1.2016 lukien (pdf) (267.1 KB)
  • 2016 Asianajajatutkintovaatimukset 1.1.2016 lukien ja muuta tietoa tutkinnon suorittamisesta (pdf) (319.9 KB)
  • Asianajajatutkinnon oikaisuvaatimusohjaus (pdf) (56.9 KB)
  • Asianajajatutkintolautakunta

• Unohditko tunnukset? Tiedustele: info@asianajajaliitto.fi tai (09) 6866 120