Toimisto- ja asiakasvaratarkastukset

Asianajotoiminnan järjestämisessä tulee noudattaa liiton antamia ohjeita ja säädöksiä, jotka liittyvät mm. toimistotiloihin, tilintarkastuksen ja kirjanpidon järjestämiseen, salassapito- ja tietoturvajärjestelyihin, diariointiin, asiakasvarojen hoitoon tai vastuuvakuutukseen.

Toimiston ensitarkastus

Uudelle asianajajalle, joka avaa oman toimiston, annetaan opastusta ja neuvontaa toimiston järjestelyssä. Hallitus määrää hänen toimistoonsa tehtäväksi kolmen kuukauden kuluessa jäseneksi tulemisesta ns. ensitarkastuksen. Sen tekee liiton osaston määräyksestä kokenut asianajaja, joka toimittaa tarkastuksesta raportin liiton hallitukselle. Hallitus päättää raportin perusteella, onko sen johdosta aihetta enempiin toimenpiteisiin.

Asiakasvaratarkastus

Asiakasvaratarkastus on eräs liiton keinoista jäsentensä ammatillisessa valvonnassa. Liiton hallitus määrää asiakasvarojen hoidon valvomiseksi vuosittain asiakasvarojen hoitoa koskevan tarkastuksen suoritettavaksi noin 30–40 asianajotoimistossa siten, että vuosittain tällaisen tarkastuksen kohteeksi tulee noin sata asianajajaa ja asianajotoimistossa työskentelevää lakimiestä. Hallitus valitsee vuosittain tarkastuksen kohteet tasapuolisesti arpomalla osastoittain suhteessa jäsenistön lukumäärään.