Image for Asianajajilta maksutonta oikeudellista neuvontaa sateenkaariväestölle 27.6.

Asianajajilta maksutonta oikeudellista neuvontaa sateenkaariväestölle 27.6.

8.5.2024 | Tiedotteet

Suomen Asianajajaliitto on 24.–30.6.2024 järjestettävän Helsinki Pride -tapahtuman kumppani. Osana kumppanuutta Asianajajaliitto järjestää Pride-viikon aikana asianajajapäivystyksen, jossa asianajajat antavat maksutonta oikeudellista neuvontaa erityisesti lhbtiq+-ihmisille.

Neuvontaa annetaan walk in -periaatteella Pride-talolla hotelli Hobossa (Kluuvikatu 4) torstaina 27.6. klo 15–17.30. Päivystämässä on neljä erityisesti yhdenvertaisuus-, rikos- sekä perhe- ja perintöasioihin perehtynyttä asianajajaa. Keskustelu asianajajan kanssa on täysin luottamuksellista ja neuvontaa voidaan antaa suomeksi ja englanniksi.

Maksuttomalla asianajajapäivystyksellä on pitkät perinteet: asianajajat ovat antaneet säännöllisesti oikeudellista neuvontaa eri paikkakunnilla jo yli 25 vuoden ajan. Erityisesti lhbtiq+-ihmisille kohdennettua neuvontaa Pride-viikon aikana tarjotaan nyt kolmatta kertaa.

Asianajaja Tiina Haapaniitty on ollut päivystämässä kaikilla kerroilla.

– Kannustan tulemaan paikalle, jos jokin oikeudellinen kysymys mietityttää, sillä asianajajapäivystyksessä voi kysyä asiasta hyvin matalalla kynnyksellä. Aiemmilla kerroilla kävijöiden kysymykset ovat liittyneet esimerkiksi hedelmällisyyshoitoihin ja äitiyden tunnustamiseen samaa sukupuolta olevien liitossa, tai uusperheen perintöoikeudellisiin asioihin. On ollut myös maahanmuuttoon, työoikeuteen tai rikosoikeuteen liittyviä kysymyksiä, ja toisaalta läheskään kaikki aiheet eivät ole liittyneet sukupuoli- ja seksuaalivähemmistöjen erityisiin kysymyksiin.

Perus- ja ihmisoikeuksien sekä yhdenvertaisuuden puolustaminen ovat tärkeä osa Asianajajaliiton toimintaa.

– Vuonna 2020 julkaistun Euroopan perusoikeusviraston tutkimuksen mukaan vain kahdeksan prosenttia suomalaisista lhbtiq+-ihmisistä kertoi voivansa olla täysin avoin seksuaalisesta suuntautumisestaan tai sukupuoli-identiteetistään työpaikallaan. Lisäksi 84 prosenttia sateenkaari-ihmisistä kertoi jättäneensä ilmoittamatta poliisille edellisestä kokemastaan viharikoksesta. Luvut kertovat, että työtä on vielä paljon tehtävänä avoimen ja turvallisen yhteiskunnan eteen, jossa jokainen voi tuntea itsensä hyväksytyksi ja kunnioitetuksi. Kannustamme koko asianajoalaa ja sidosryhmiämme osallistumaan aktiivisesti perus- ja ihmisoikeuksien edistämiseen, Asianajajaliiton pääsihteeri Niko Jakobsson sanoo.

Lisätiedot:
Pääsihteeri Niko Jakobsson, puh. 050 341 4593, niko.jakobsson@asianajajaliitto.fi
Viestintä- ja koulutusjohtaja Liisa Laitinen, puh. 044 333 0512, liisa.laitinen@asianajajaliitto.fi

Pride-viikon asianajajapäivystys Asianajajaliiton tapahtumakalenterissa.