Image for Advokaatti: Asianajajan työn ytimessä oikeusaputoimistossa

Advokaatti: Asianajajan työn ytimessä oikeusaputoimistossa

21.2.2024 | Tiedotteet

Moni julkinen oikeusavustaja on myös asianajaja. Esimerkiksi Helsingin oikeusaputoimistossa toimii 19 julkista oikeusavustajaa, joista noin puolet on asianajajia. Julkisissa oikeusaputoimistoissa saa keskittyä asianajajan työn ytimeen – ihmisten auttamiseen, kokee Helsingin johtava julkinen oikeusavustaja, asianajaja Nina Solas-Iloniemi. Hän höllentäisi oikeusavun tulorajoja siten, että nykyistä useampi ihminen olisi oikeutettu apuun.

– Meille tulee erityisesti lapsiasioissa palautetta, että toinen osapuoli on oikeutettu oikeusapuun, mutta toinen osapuoli ei, eikä hänellä myöskään ole itse varaa maksaa avustajien palkkioita.

Kuka sopii osakkaaksi?

Asianajotoimiston osakkuus on monen nuoren juristin päämäärä. Vastuu liiketoiminnasta ja työyhteisöstä tuo uuden näkökulman työhön. Advokaatin jutussa selvitetään, millaisia ominaisuuksia osakkaalta vaaditaan ja millaista osakkaan työ on erilaisissa asianajotoimistoissa.

Monipuolisia töitä kansallismaisemissa Itä-Suomessa

Advokaatin paikallisosastoja esittelevässä juttusarjassa on vuorossa Asianajajaliiton Itä-Suomen osasto, jossa kaksi paluumuuttaja-asianajajaa löysi Joensuusta työ- ja perhe-elämän välille tasapainon. Viimeisen 10 vuoden aikana Itä-Suomeen on kasvanut useampiakin yli 10 henkilön toimistoja, jotka ovat keskittyneet liikejuridiikkaan. Sen myötä paikallinen osaaminen hoitaa suurtenkin yritysten toimeksiantoja on vahvistunut.

Katse pallossa

Asianajaja Mikko Alakare on kokenein erotuomari jalkapallon pääsarjassa Veikkausliigassa. Hän vertaa tuomarointia meditaatioon: keskittyminen suunnataan hetkeksi täysin yhteen asiaan.

Lue jutut verkkolehdestä ja tilaa myös uutiskirje

Lue kaikki jutut Advokaatti.fi-verkkolehdestä. Lähetämme myös Advokaatin uutiskirjeen lehden keskeisimmistä sisällöistä noin neljä kertaa vuodessa. Sinäkin voit liittyä jakelulistallemme, niin pysyt ajan tasalla oikeusalan kiinnostavimmista ilmiöistä. Tilaa uutiskirje.

Lisätietoja: Johanna Kainulainen, Advokaatin toimituspäällikkö, puh. +358 40 721 7289, etunimi.sukunimi@asianajajaliitto.fi